zvykoslovnou a sytým koloritem jazykovým vostrém a tvrdém reHefu vstává Chodsko, kouzla, ne však rázovitosti zbavené; z nich se "Soumrak Hadlasuc rodu" (1929) rozrostl na trilogii. Po Klostermannovi a K. Červinkovi, ale s intensivnějším proniknutím zvláštností stavovských se stal J an Vrba psychologem i epi. kem myslivce a lesníka z různých koutů československého polesí od Čerchova až na Podkarpatskou Rus, jak zde v zeleném šeru lesa i vztahů milostných prožívá přírodu, své povolání, rozpory s venkovany i družnost k nim. Nad tyto horské příběhy, z nichž povídky "Divoženky" (1926) a román "Duše na horách" (1931) mají nejjiskrnější vervu, vysoko vynikají svým darem vcítiti se do lesa i zvěři přírodní obrazy, zvláště "Kniha přírody" (1920), "Dražinovská hora" (1923) a "Vysoký sníh" (1924), rovnováhou básnického impresioni'smu a odborného zasvěcení; jimi se vyvrcholuje tradice, zahájená Vrbovým krajanem R. E. Jamotem a uchovávaná Vrbovými vrstevníky, Jiřím Mahenem a Jaroslavem Marchou. Ale Vrba postoupil - jediný ze všech - nad impresionistické výcho,disko svých dojmových a náladových obrazů, postihnuv několikráte, jmenovitě v románě stromu "Borovice" (1925), monumentální báj vegetativního i animálního dění. Co od těchto všech představitelů české prósy válečné i poválečné liší Karla Čapka (* 1890) a co ho odstiňuje také od příbuzných jemu, ale starších vitalistů rázu Šrámkova, Neumannova neb Tomanova, toť silný živel intelektuální. Jeho filosofické školení u metafysického Bergsona a praktiokých pragmatiků amerických nevyznělo na prázdno, a nikdo z Čechů se poslední dobou nezamyslil do té míry nad hranicemi rozumu a řeči, na,d možností zázraku a pravdy tajemství, jako metafysický povídkář "Božích muk" (1917), v pozemské své skepsi pravý protichůdce všech mystiků české literatury. Jeho myšlenkovým východiskem jest relativismus, který se ze své zápornosti vykupuje jednak pragmatismem, jednak humanismem velmi civilním. Je-li poznání Absolutna člověku nedostupno, spokojižse tedy pravd'ami menšími, omezenými lidskými poznávacími prostředky, časnou moudrostí této země, ale postav toto poznání do služeb života a jeho účelu - tak mluví zástupce generace, dnes čtyřicetileté, odezvou na poznávací i etický maximalismus Březinů, Theerů a Dyků z pokolení předchozího. . Povídkář, romanopisec, dramatik essayista, feuilletonista, cestopisec jest spisovatelem mnoha forem a poloforem. Některá odvětví jeho uměleckého žurnalismu se dopiala, jako u Nerudy, výšek až básnických, zvláště jeho cestovní náčrtníky z !talie, Anglie, Španěl a Holandska dovedly na nejmenším slovesném prostoru zvládnouti podstatnou zkratkou intensivní pohledy do umění a přírody, mravů a měst, tradice přítomnosti a půvabně zasnoubiti pronikavou znalost předmětu s postřehem svěžím, bezprostředním, osobitým. Ve výpravné próse K. Čapek nepohrdá sensačními prostředky nižších slovesných útvarů, zápletkami detektivně kriminalistickými v románě a hlavně v novele ("Povídky z jedné kapsy", 1929 a "Povídky z druhé kapsy", 1930), uvolněnou technikou revue na jevišti a tu i onde zrychleným tempem kinematografickým. Chce dobýti lidu jeho oblíbenými genry, snižuje se občas k realismu starého typu, který samoúčelně okresluje nepatrnou skutečnost; lidový čtenář a divák mu tleská za tuto shovívavou pozornost k jeho nepatrné všednosti, aniž postřehuje, kterak zhusta tím trpí sám básnický nerv díla; tak v románě neuvěřitelně dobráckého sedláka z Podkarpatské Rusi, "Horduhal" (1933), baladický spád lidového příběhu vytrysknu vší v sousedství přírodního mytu, zaniká v písčinách kriminalistické kasuistiky i pochybovačných úvah relativistových o schopnosti a hodnotě světské spravedlnosti. Proti generaci předchozí zesiluje opět po způsobě Nerudově novinářské prvky v krásné próse a jako Arbes ráJ vědeoky experimentuje v románě a to tak, že inspiraci nauko vou spojuje s tuchami utopistickými, na čemž založeny oba jeho hlavní romány, feuilletonistická "Továrna na Absolutno" (1923) a visionářský "Krakatit" (1924). 13* 195