ký ch vět i plýtvá metaforami, k nimž si čtenář musí přimýšleti vypuštěné střední členy. Takto dospívá svéúčelného konstruktivního verbalismu, který bývá srovnáván s překotnou, svéprávnou metaforičností v soudobé lyrice poetistické, ač spíše se dopíná obrazové monumentality Březinovy. Jazyk Vančurův dochází hojného napodobení, a to i od prosaiků, kteří jsou epickým založením vzdáleni jeho typu, na př. od Kopty neb Kličky; jinak o žácích Vančurových nelze mluviti. Tři z nejmladších vypravěčů, vzbudivší zvláštní naděje, rozbili své stany pod jinou oblohou a nejsou si navzájem podobni; každý z nich však navazuje na určitý vývojový úsek české prósy. Vladimír Raffel (*1898) pokračuje ve svých povídkách patetických, tanečních, tělových, elektrických v úsilí o prapovídku dějovou a ty· pickou, jež zaměstnávala novelisty novoklasické, a sdílí se s nimi o nebezpečí, že podá místo životní plnosti suché schema; naukové a technické utopie malého for· mátu odhalují ve feministovi smyslně a pleťově okouzleném studeného intelektuála; střízlivě kombinující rozum, projevující se i rozmyslnou slohovou kázní, stále svádí k mechaničnosti. Vášnivě zaujatý a s úžasnou jemností pracující analytik židovské duše v českém prostředí, Egon Hostovský (* 1908), který v "Případu profesora Kornera" (1932) podal román málem mistrovský, vychází ze školy psychologické, ale ohledává ve svých minuciosních r07Jborech tísní, útrap a můr citového a morálního života i oblast pudovosti a podvědomí, aby osvětlil účastně ghetto v duši, vědomí cizoty a neslučivosti v přesvědčení svých souvěrců, věčnou problematičnost židovstva. Proti rafinovaným městským literátům, Raffelovi a Hostovskému, vystupuje Jan Čep (* 1902), autor dvou subtilních povídkových knih "Zeměžluč" (1931) a "Letnice" (1933), jako plachý venkovský vypravěč. S Březinou pil "nejopojnější z opojných vín", smutek a snění, s Durychem, svým vlastním mistrem, prožíval na moravském podhoří tíhu práce, světlo milosti, po· selství smrti; prodšen tímto mystickým poznáním, kreslí jakoby v stříbřitém pastelu své pokorné venkovany a resignované intelektuály, kteří nejsou loutkami, nýbrž dělníky božími. V lyrice se projevila světová válka, pokud se obrážela přímo, spíše inspirací myšlenkovou a mravní, než kvasem uměleckým. Vedle Sovy, Tomana, Theera a Macka promluvili především Dyk jako nadšený a naléhavý pěvec národního svě· domí a Medek jako hymnik a pak epik zahraničního odboje; úzkostně čistým výkřikem z bojiště se ozval Petr Křička (* 1884), pozdnímu Tomanovi blízký, ale prostší a zemitější básník domova, jinošství, milostné melancholie a předčasné resignace, jcnž později již nedosáhl lyrické čistoty své prvotiny "Šípkový keř" (1916). Sebezáchovný návrat ke kořenům a tradici, projevující se dočasnou zálibou v básnících období Ruchovského, podnítil několik regionalistů, aby z plných plic zazpívali chválu a slávu selského plemene, selské půdy, selské práce; z nich Jan Čarek se chvílemi dopracoval obrysů monumentalisujících. Básnickou odpovědí na mír byl náhlý optimismus, jenž se zachránil z rozvratu světa a nyní se v nadšené pokoře a s dětinským primitivismem radoval z prosté a přirozené krásy věcí všedních; za vlivu Neumannova a Šrámkova, v souvislosti s lyrickým vitalismem před. válečným ozývá se nový idylismus, hovějící smyslovosti mládí a· dočasné pohodě mírové. Ohnivý básnický výraz a teoretické zdůvodnění dal mu zvláště pragma· ticky naladěný kritik literatury a divadla, barvitý a výmluvný eklektik Miroslav Rutte (* 1889). Když pak valná část vzdělanstva českého, vedena svůdnickým příkladem sovětského Ruska, pojala výsledky veliké války jako společenskou revoluci svě· tovou, nabídli lyrikové své služby těmto tendencím: hospodářskému a sociálnímu převratu v duchu komunistickém, diktatuře dělnictva v nové organisaci a tech· nické civilisaci, třídní problematice, přehodnocující základy světa, pojímaného nyní v neznámé dotud šíři a rozvětvenosti všelidské: vedle nové věcnosti, stavěné 201