Literární pozf1stalo5t Hany Kvapilové, slo~ehá mosaikově z povídek i novdistických poznámek, z cestopisných a kn~jinářských útržk4, z oS(lbních vzpomínek i úryvkf1 dopisf1, z divadelních povahokreseb i uměleckých dojmů, jest při všech vysokých hod. notách slovesných celou svou podstatou odkazem herečky, která nezná vzne~enějšího poslání než tvoření divadelní. Spojujíc se zvláštním nadáním pro kar",kterist.iku vyspělé umění výrazu kritického, dovedla namíllovati na podiv teple a ~ivě hereckou podobiznu, na níž barvitÝm a vzrušeným popisem divadelního vý. kanu prosvítala nejen lidská osobnost, ale i rodové a slohové pří", slušenství umělcovo ~ tak nakreslila Modrzejewskou a Dusovou, Hadingovou a Saru Betnhatdtovou, EeUy Henningsovou a Marii Pospí~ílovou. Zraku vzdělanému výtvarně, vytříbenému smyslu pro kouzlo atmosféry, posléze i touze vřaditi vlastní vMi do vyšší hromadné jednoty a podříditi se vclěč.nékáz.ni nadosohní, bylo dáno vzácné pochopení pro souhrn uměleckého ensemblu ~ tak porozuměla Stanislavskému uprostřed laskavých zázraků barvy a pohybu Moskevského divadla nebo Safol1ovu ovládajícímu těleso otkestru. Ale tyto stati stejně jako pornoc~ né pozmimky k vlastnímú tvoření, psan~ níl obranu, pro výklad, nebo první průpravou k figurám z lbsena, z Cechova, z Gorkého, z Jaroslava Kvapíla, značily pta pisatelku především nutný a pwdký projev state~ného úsilí, aby poznala a ozřejrnila si lépe Sebe samU jako dramatíck.ou umělkyni, aby pou~íla sesrOvl1áním neb protikladem o clomověa hranicích vlastního nadání, aby určila svému vývoji nové dle a povzbudila se příkladem na cestě k nim. Daleka narcísovitého s.ebevzhlížen.í, tak běžného u jevištních urnělcu, 1.1misťuje p.řece Hana Kvapílová do st~edusvého širok~ho pO:l:orova:telsltého qkruhu herecké poslán.í vlastní, je~ jí nebylo nikdy zaměstnáním, nýbrž stále misí. Jdto odtá se takto blízko jádra své bytosti, uvolňuje též v těchto divadeln.ích sta 164 tích svůj vro.ucía silný orgán etický; jako na jevišti, opakuje