tvůrčím vytváří jako tělo organické. Filologické studium to jest, které při zkoumání slohu, básnických děl v minulosti i přítomnosti, ale i samé logiky jazykové vede k chápání estetického prvku v životě jednotlivců i národů, uschopňuje chápati poesii, vychovává pro umění, povzbuzuje ke sličnému vyjadřování a tak se stává průpravou výrazové kultury, kterou národ teprve se řadí k národům opravdu vzdělaným... takto zasluhuje fakulta právem názvu fakulty artistické. Všecky vědy zastoupené na naší fakultě pojí se ve vyšší jednotu. Dovolte, abych ji označil latinským heslem: studia humanitatis. Věřím pevně, že vedou nejenom ke vzdělání intelektuálnímu, ale také k zušlechtění povahy, k vypěstování karakterové spanilosti, k pravému zosobnění typu člověka, jak tomu věř,il starověk, humanismus a klasicismus, a jak v tomto duchu pojali vzdělanost vůdčí duchové našeho národního probuzení. A tu se ocitám u druhé, mravní, stránky studia na filosofické fakultě. Dovolte mně nejprve malou odbočku; jest jenom zdánlivá. Označili jsme si jakožto úkol filosofické fakulty jednak odborné vzdělání vědecké, jednak průpravu k uči ...telskému úřadu na střední škole. Jak se nejlépe vyzbrojíte pro své pedagogické povolání? Čím zdena fakultě se připravíte k tomu, abyste se stali dobrými vychovateli? Budete studovati nové teorie pedag~gické na psychologickém základě, seznámíte se s vývojem vychovatelství a poznáte přední pedagogické klasiky. Stačí Vám to opravdu, abyste se stali sami dobrými učiteli? O tom pochybuji já, o tom pochybujete také Vy, vzpomínajíce svých dobrých i špatných profesorů na gymnasiích. Pamatujete si, že na Vás z nich mocně působili jenom ti, kteří sami ovládali suverenně látku učebnou a kteří ji dovedli žákům metodicky a jasně podávati, slovem profesoři s dokonalou odbornou průpravou. Ovšem pod jednou podmínkou: musili žactvu impono-