nim Faustem zrodila se výbojná myšlenka, pádící k slunci, do vzduchu, za nemožností. A pak náhle pobledl, svadl a sestárl všecek tento helénský svět: olivy, vavříny a tamaryšky stály před očima básníka rázem sestárlého temné a nahé; olympští í pozemští bohové se zachmuřili a přepodstatniIi v charé, prázdné stíny; hrdinové, zápasníci a kentauři přestali zajímati zatrpklého poetu, který se s tváří zahalenou odvrátil od Homerovy, Hesiodovy a Aischylovy říše: velký soumrak božstev a bájí nadešel. V této hodině děsivého šeření a tragické rozluky nalezl Jaroslav Vrchlický vášnivý vztah k temným a příšerným stránkám řeckého bájesloví. Jeho obraznost těkala v ho řečném kroužení po proklatých luzích Erebu a Tartaru, viděla stále hnusná hejna Harpyjí, dtila neodvratné zarývání se vampyrských zkrvácených čelistí, slyšela vražedné údery zuřivých křídel jedovaté saně, lekala se unikajícího ovoce Tan.talova. Rekové činu, Theseus, Herakles a Achilles zmizeli, ale misto nich znovu a znovu strašil básníka ukrutný fantóm krále Damokla, nad jehož zoufalou a vinami obtíženou hlavou nepřetržitě se na tenounké vlasině chvěje proradný meč: »A přede mnou se znova zvedá, já cítím, jak mé srdce hledá, af v snění nočním, s'honu dne, a já se ptám: kdy dopadne?« V mužných letech básnického i uměleckého svého rozvoje Jaroslav Vrchlický pohlížel do končin podsvětných s klidem a bez hrůzy . Temnou nutnost osudu~ valící se na hlavu lidstva jako balvan Sisyfův, pře-