SLOVESNÝ ODKAZ MALíŘE NATURALISTY '\ /j lé!é roku 1869 bývalo bluč •• v Prob.!ov. kaV/! várně II Karlovy brány v Mnichově. Mladí ~a líři a umělečtí nadšenci kupili se dychtivě kolem hřmotného a nehorázného obra, který v tlustém a volném šatě francouzského sedláka, s dýmkou v ústech. prudce gestikuloval, rozhor1oval se, tloukl rukou do stolu, křičel, vyrážeje vždy znovu ze silného hrdla a ze smyslných rtů vášnivé slovo »la naturel la naturel la nature!« Mnozí z bodrých Mnichovanů nechápali z francouzštiny svého hosta mnohem více než toto válečné heslo; leč právě jím rozněcovalo se plamenně nadšení umělecké družiny mnichovské: vždyť pronášel je sám neohrožený mistr z Ornans, genius a občan Gustav Courbet, jehož »Senoseč«, »Srnci u bystřiny« a jmenovitě »štěrkáři« bouřily v »Skleněném paláci« malířskou svou smělostí jako ryčné zvuky válečné polnice. Byl to opravdu vpád naturalismu do mnichovské výtvarnické selanky; nejnadšenějším obdivóvatelem Courbetovým byl tehdy pětadvacetiletý Vilém Leibl, pozdější klasik německého realistického malířství. Zcela podobný výjev kreslí také dějiny našeho výtvarného um.ění z nedaleké minulosti. Za podzimních večerů roku 1905, když temné mraky táhly nizoU!I1ko nad krajinou, a pohorské větry skučely nad střechami, sedával v polotemné vesnické hospodě v Kameničkách na Hlinecku uprostřed malířských i vesnických přátel krevnatý· a svalnatý muž energických· pohybů a nespoutané vým.luvnosti a vrhal, nesnášeje odporu ani