dušovliním o typisací. Zde našel svůj slohový řád velký lyrik citu a meditace J. V. Sládek, sem se přiklonil v ojedinělých mistrovských kusech mužné intimity ve své nejlepší době J. S. Machar, zde zakotvil z vnitřní potřeby Viktor Dyk, u něhož ostrá epigramatičnost docela vystřídává sklon písňový, sem dospěli velmi záhy s intuitivní rychlostí oba nejčistší umělci mladé české poesie, lyrik zkratky Karel Toman i tragický baladista Jiří Wolker, k této tradici uchylovali a uchylují se vědomě nebo bezděky Gellner, Křička i Durych. Vedle jiných karakterních odkazů, které Jiří Wolker zanechal literární mládeži k přemýšlení a řešení - nedím: k otrocké nápodobě - jest důrazná výzva jeho díla, aby nebyla tradice zanedbávána, jistě hodna zvláštního pozoru: hle, básník, pevně zakotvený ve své době, poctivě vyznávající její víru a naději, bolestně trpící je~í zvláštní sociální tragikou, těžící látkově a tématicky z ní, a jenom z ní, neváhá zasednouti do školy naší staré básnické tradice. Vyposlouchá rytmus lidové písně a zvláště balad a osvojí si její výrazovou gnómičnost; učí se vědomě od Erbena i N erudy plastice slova a staré verše i s jeho domnělou nepravidelností, která vychází z mimoknižní prosodie mluveného jazyka; uvede do své básnické mluvy zase refrén, opakování, anafory, a všude, oddávaje se tradi-