a nikdy se nevyhýbal spojítosti slovesných děj'ín: s minulostí ostatní, ale pravým oborem Heidlerovým zůstávala vždy politická historie jako konečná formace národního úsilí a tvořivé vůle jednotlivcovy. Proto - a ovšem i z plnosti svého hrdého češství, které neznalo úchylek a pochybností - prožíval tak opravdově naše politické osvobození, jehož dosah chápal a příchod očekával i ze svých sil připravoval od samých počátků války . .. národ bez národního svrchovaného státu nebyl Heidlerovi národem. Proto postavil do sama středu svého životního úsilí výklad monumentální postavy Riegrovy, která jej přitahovala i svým klasickým typem, jemu samému blízkým. Studuje ji, rostl s ní, ale věděl, že kmet patriarcha, který daleko přerostl průměrný lidský \ ěk, žádá od svého historika mnoha let plné mužnosti, má-li býti pochopen a vyložen. Rozvrhl svou práci na mnoho roklI, což neznamená, že ze své přítomnosti promarnil jediného dne. Ale .T anu Heidlerovi, Riegrovu historikovi, nebylo dopř'áno ani tolik let života, kolik jeho hrdina prožil před pravým začátkem své činnosti politické. Jan Heidler odešel media in vita. Zase prší okvětní lístky růží náhrobních do našich pohárú, smrtihlavové sedají našim ženám na šat a nám samým na obrubu rukopisu, a cypřiše staví se nám do cesty. Jsi to ty, Jene Heidlere,