POLITIKOVÉ MORE GEOMETRICO. V sedmdesátých a osmdesátých letech stálí v popředí svohodomyslného poselstva českého dva výrazní zástupci exaktnich věd,lišící se podstatně od politisujících advokátů: pohyblivý přirodopisec popularisačních snah doktor Ed. Grégr a vážný mat~matik spekulativního založení profesor František Tilšer. Šlo-li' o svobodnou školu, šlo-li o pokrok technický, šlo-li o zájmy učitelstva, byli rázem na svém místě: Edvard Grégr se temperamentně rozhorlil, zasršel ironií a vtipem v útočné a ohnivé řeči, kdežto František Tilšer se zahloubal metodicky do otázky,. promyslil ji s důslednou logikou a v proslovu akademicky důstojném přednesl přesvědčivé důvody, provázeje je ušlechtile klidnou výmluvností,rózzařující bílým světlem jeho monumentální hlavu kněze táborského. Nedbaje nikdy ani osobních ohledů, ani vlastního prospěchu, sloužil obětavě věci, ale nad ni stavěl vždycky ideu, jež mu byla světější než klubovní usnesení a než oportunita chvílé ~ nejen staročeští odpůrci, ale i vlastní straníci často zaz1fvali profesoru deskriptivní geometrie, že také v politice postupuje přímočaře, more geometrico. Učenec, jehož prvním pracím se obdivoval J. E. Purkyně, a jehož vrcholné koncepce zaujaly Johna Tyndala, byl filosofickým liberálem z rodu Johna Stuarta MilIa, ale sám se· - a to ne toliko v studijní oblasti odborné - hlásil vždycky jako žák ke Kašparu Mongeovi, v jehož naukách nacházel východisko všeho usilování vědeckého, mravního a sociálně obrodného. Miloval revolučního Francouze, jehož zásady vytrvale domýšlel, láskou velice uvědomělou: stavěl hos národně, obrannou tendencí proti německy abstraktnímu Kantovi í hledal spojitost mezi jeho encyklopediékými snahami a pansofií Komenského i chtěl do duchové vzdělanosti české přinésti z galsky srostitého světa Mongeova blahodárný prvek živé představivosti jako doplnění a korektiv převládající u nás abstrakce í způsobem, v němž byla mimoděk utajena složka umělecká, žádal, aby se naše niterná skutečnost neskládala jenom z myšlenek a slov, nýbrž také z obrazů. Ikonognosie, jak nazval svou osobitou vědu, neměla býti pouze 39