covaI rád své posluchače s kazatelny j později se stal ve vídeňském parlamentě a v bróěnském zemském sněmu populárním řečníkem; nejrázovitěji a nejstatečněji vystupoval však jako neohrožený horlítel před svou duchovní vrchností, ať to byl biskup Gindl nebo Schaffgotsch, kardinál Schwarzenberk nebo Fiirstenberk, vídeňský nuncius nebo Wurmův přítel, Slovan velkého srdce a dalekého pohledu, biskup Strossmayer. Uměl na ně působiti svým cyrilometodějským nadšením, přesvědčoval je důmyslnými postřehy o potřebách církve a kněžstva, došel u nich úspěchu pro českou věc, nedbaje vlastních osobních výhod. Až do konce života zůstal chudým vikářem při d6mě, jenž se však cítil vždycky bohatcem, protože našel ještě větší chudáky, které mohl nasycovat, šatit, podporovat penězi. V poslední své vůli napsal: "Zlata a stříbra nezanechávám, leč které mi snesla láska přátel": i z té lásky rozdával plnýma rukama. A přece zanechal po sobě tento dobrý a prostý kněz ještě cosi vzácnějšího: úsměv radostného a blahoslaveného štěstí, na nějž nikdo z těch, kdo ses ním setkali, nezapomene. * REALIsr A. Poznal jsem doktora Rašína velmi pozdě, a to v době, která mocně přemodelovala jeho povahu. Vrátil se s dok· torem Kramářem právě z vídeňského vězení, a redakční schůzky Národa u Černého koně o pátečních večerech byly pro ně oba příležitosti, aby se důvěrně informovali o změnách českého smýšlení a cítění v tom "čase za živa pohřbených". Dr. ~ašín pobytu v žaláři nikterak nepromarnil: pře myslil si důkladně naše i zahraniční problémy válečné a předválečné, včetl se 8 podivuhodnou vnímavostí do české literatury posledních desetiletí, kterou byl uprostřed advokacie a politiky poněkud zanedbal, a v důsledku toho srostl s národním životem pevněji než kdykoliv před tím. Nebylo na něm pranic ze· sentimentálního pathosu vůdce, který ke svémú národu přichází z okovů a proto se na všecko dívá v lichotné záři divadelních lamp, naopak hyl docela střízlivý, až to mnohého enthusiastu v té opojné d()bě slastného čekání a nebezpečné jistoty bolelo, 41