oboru vytváří dílo· umělecké, obsahující právě tak rys věčností jako jiný útvar slo.vesný i patrně se však Kerr mýlí, hledá-li tento rys a uměleckou hodnotu skoro výhradně ve formě a nedoceňuje-li při tom kritikův osvoboditelský pohled do osnovy světa a jeho ideový přínos k myšlenkovému pokladu doby. K dílům a výkonům, ke spisovatelům a hercům staví se tedy Kerr krajně subjektivně í svou kritiku nazývá sám kritikou nenávisti a lásky a jako své erbovní nástroje označuje s vtipnou symbolikou prak a harfu. Leč velice~podstatný jest omezovací dodatek Kerrův, jími se jeho subjektivism brzdí: nenávist a láska buďtež mírněny historickou spravedlností, a na díla přítomnosti pozírej kritik tak, jak na ně bude literární dějepisec pohlížeti za pětadvacet let. Kerrovou pýchou může býti, že sám vyhovuje zpravidla tomuto dvojnásobnému požadavku, neboť děl, k nimž se propálil svou bezohlednou láskou aneb nenávistí, neposuzuje z krátkozraké blízkosti, nýbrž z perspektivy dálky a vývoje. Proto se mu daří odlišiti vždy sensaci dne, směru a školy, od trvalého uměleckého činu, rozeznati skutečného tvůrce od strůjců pouhých překvapení látkových, výrazových či myšlenkových, sloupnouti dekorační vrstvu s líbivých her a najíti pod ní jejich vnitřní chudobu; jde-li o retrospektivu, není Kerr nikdy V pochybnostech o tom, které vývojové prvky pro budoucnost chová dílo bezmyšlenkovitě prohlášené klasickým. Jeho kampaň proti Sudermannovi, jenž až do jeho kritického protestu byl jmenován jedním dechem s Hauptmannem, dodala mu slávy ne bez příchuti skandálu, ale stejně významné bylo jeho dvojí tažení severské, zajišťující Ibsenovi, výhradní místo tragického genia, jednou proti monumentální tésovitosti Bjornsonově a podruhé proti Strindbergovu-daru uváděti v úžas doklady patologického dušezpytu. Gerhard Hauptmann není Alfrédu Kerrovi zavázán za nejmenší část své proslulosti, nebo! kdo by byl mohl s větším důvtipem a s vřelejŠí láskou odhaliti všecka ta skrytá kouzla posvěcené všednosti a pro milovaného lidství než tento zanícený vykladač a obhájce hauptmannovské techniky? A přece od téhož Alfréda Kerra !pusil s~ezský dramatik barevné pasivity vyslechnouti za úpadkové doby svého vývoje nejtrpčí a nejzávažnější výtky a zároveň pozorovati, jak ne již jej, nýbrž ideově bohatého a obrazotvorně vynalézavého 147