roliny Světlé, jejich význam historický, daleko přesahujícf pouhou romantickou psychologii erotických osudů. která se na pohled tlačí úplně do popředí - za milostnými tragediemi synů a dcer staré Prahy se rýsuje vývojové drama města samého a jeho úlohy sociálně morálnf. V tom se Karolině Světlé nemohl z jejich vrstevníků rovnati žádný. ani genrový realista Povídek malostranských ani sentimentální romantik se společenskou problematikou, jakým byl tvůrce románu Z malého světa. Náladová básnířka, která v Karolině Světlé velmi zhusta zastlnila dušezkumnou analytičku citových krisl individuálních i hromadných přerodů mravních. dovedla zpravidla obestříti své romaneskní děje kouzlem každé čtvrti pražské vlastním; znala kde který kout co nejsrostitěji až do nejskrytějškh podrobnosti reálních, rozuměla jeho zvláštnímu ovzduší a vládla tak sugestivním lyrismem, že uměla čtenáři sděliti atmosféru, kolem budov, dvorů, městiš{, dávno již zmizelých z obzoru a Z paměti. Tak se do rodinných tragedii Prvnl Cešky mračí černé štíty a šklebí hluboké průjezdy obchodních domů na Velkém rynku; Z vonečková královna tone v hustém přítmí polo opuštěného Dobytčího trhu se zříceninami kaple Božího těla; Vltava provází stříbrnou melodii příběhy položené k jejímu pobřeží před Karlovým mostem v částí románu Na úsvitě a v nedoceněné povídce Na košatkách; vzduch staroměstských ulic s rodinnými domy a nízce klenutými krámky valí se ze Skapulíře. Dcery otce svého. Mladé paní Zapletalové a několika drobných črt s náměty z r. 1848; ocitáme· li se pak v Dramatě zbořeného domu, neb v Bludičce na obvodu Nového města. cltíme přímo, že jsme vykročili ze srdce staré Prahy. a že nás vitá venkov. volený Pražany k letním pobytům; ani letohrádky uprostřed vinic a zahrad daleko za hradbami neušly pozornosti básnířky. stále vynalézavé ve volbě jevišl pro dramata srdce a vůle. Pražský obrázek o Cerném Petříčkovi, jehož teple intimní drobnomalbu vložila na vrcholku tvůrčí sily právě 25