čtyřicetiletá spisovatelka mezi divokou patetiku tragickýr.h a sentimentálnich skladeb. Poslednl paní Hlohovská. a Zvonečková královna. má uprostřed staropražských děl Karoliny Světlé místo zvláštní. Již humor. opalisujicl mezi úsměvem a slzami. který stále doprovází přednes této práce. plné vděku i rozmaru. ukazuje k autorčině uvědomělé a skutečně v čin proměněné snaze odosobniti se co nejvíce. zmizeti v krajní předmětnosti za osobami a ději. vykouzliti kus svéprávného. dávno zapadlého světa. kam nedoléhá nic. opravdu pranic z vlastních zápasů tvůrkyně. Groteskní. silně tragikomická postava mudráckého trpaslíka. která románku dala netoliko název. ale i pevný střed. působí jako vtělení pochmurného a na první pohled těžko pochopitelného genia loci Konského trhu. jehož kultu celá práce je zasvěcena. Osamělé. nepořádné a chmur· né prostransM novoměstské v blízkosti rozvalených bašt. které se posud ani nestrojí býti náměstím. připomíná ještě v dvacátých a třicátých letech svými spáleništi nedávné obléhání válečně; z rumu a trosek rostou jen pomalu měšťanské domy. pivovary a zájezdné hospody. kdežto dřevěné stánky kramářské a zděné budky pečenářské od Pendlovy sochy svatého Václava až dolu k Můstku pro· jevují 'pravou tvářnost čtvrti spíše chudobné než měšťanské. Jest to končina v sobě uzavřená. tvářící se cize i k b1fzkému svému okolí. nad nimž se trní věž kostela svatojindřišského akamproudí dech venkova šlechtickými zahradami za Pan· skou ulicí. plnými vůně keřů i zpěvu slavičího. Nikdo. ani AI. Jirásek v Temnu. ani 1. 1. Stankovský ve Vlastencích z Boudy. nepostihl do té míry svébytnost dolního Václavského náměstl. jako právě Karolina Světlá. která se ve svém líčeni omezila na život jedné třídy. dodávající vlastnlho rázu tomuto polopustému zákoutI uprostřed Prahy. Daleko ke skutečné bnržoasii. usazené tu v několika pivovarech a nákladnických domech. mají tyto kramáři i pe· čenáři. i když zbohatli; ale ctižádost zasednouti rovnoprávně mezi měšťanské starousedlíky. posedá jako ústřední vášeň 26