tyto prosté lidi. ktefl sami vyšli z proletariátu a sloužfce jemu. zIskali jměnI. ne· li bohatsvI. Nadutá kramářka· tan· dlIřka postoupila již o stupeň výše na společenském žebflku staré Prahy. tak přlsně kastovní: vdala dcery do měšťanských rodin. vychovala z nejmladšího syna úředníka, hledá pro něj nevěstu bud velice bohatou neb urozenou ... DolnI Koňský trh vzhlIžI k této samolibé hrdopyšné pod zlatým čepcem. jako k pravé )regentcec. PanImaminka )od beránkac. která kdysi v budkách pro chudinu ryby na modro vařila. ale pak se až na hostinec dostala. byla arivistkou jiného druhu: sama zůstávajíc ve stycích i mravech věrná lidem svého původu. toužila pro svou jedinou dceru po spole· éenském vzestupu a nepřestávajíc mysliti v duchu KOňského trhu. nedovedla si dceřino vyšvihnutí představiti lépe než vdánIm do rodiny )regentčinyc. V tom se jí zcela podobal pitvorný genius loci Václav· ského náměstI, knoflíkář Cerný Petříček. téměř přikovaný k svému dřevěnému krámku a k službě svým lidovým zá· kazníkům: sám pro sebe nevzhledný. huhňavý a směšný trpaslík nepřál si opustiti svůj stav a rod. ale pro mladšIho bratra Frantíška vysnil a připravil dráhu kněžskou, která nemanželského syna pečenářky z Václavského náměsta ruského kozáka má dovésti až k vysokým hodnostem duchovnlm. Takto se typisujíd románek Koňského trhu roz· růstá záměrně v psychologii staropražského arivismu. usi· IUjfcIho o přestup z nižší sociální třídy do vrstvy vyššf a bezděky porušujfcího tradičně ustálenou formaci bur· žoasie. Demokratické smýšlení Karoliny Světlé jistě přálo tomuto vzestupu a jistě neuznávalo tuhých spoleéenských pfehrad. jež se mu stavěly v cestu - a přece celý přIběh Cerného Petřlčka zosnován jest tak. že se na konec tyto arivistické snahy ztroskotaji. Cím to? Společenský arivismus z Koňského trhu jest pojat zá· roveň jako osobivé úsilí sebevědomého rozumu zasáhnouti rozhodně do kola osudu. zcela bez ohledu na to. zda tím budou dotčena práva srdce a touha po osobním štěstf -