jest básníkem či učencem i od pracovního pultu sběratele vědecké látky přesedával k psacímu stolku buditelského publi. cisty a obratného popularisátora cizího badání. Jeho typ v devatenáctém století zvolna vymřel; abychom se setkali s podobnou slohou slovesného učence i umělce, tvůrčího pěstitele poesie i kritiky, tlumočníka kulturní minulosti i vychovatele pro naléhavé úkoly dobové, musíme se rozhlédnouti ve věku humanistickém nebo v období osvícenského encyklopedismu. Josef Jungmann má filologický smysl a formální vytříbenost pravého humanisty a podobá se encyklopedickým osvícendím jak publicistickými sklony, tak stanoviskem rozumovým a přesně účeloslovným - ale jednotící zásada, která v Jungmannově osobnosti a působení slučuje různorodé prvky v dokonalý a dějinně tak památný celek, toť věc nová ve věku devatenáctém a příznačná pro něho - princip národnosti. Jungmann nenalezl ho ještě ani hotovým, tím méně zobecnělým: sám jej teprve vysvobozůval z politické jednostrannosti pojetí teritoriálního, aby jej naplnil novým duchem, totiž vřelým uvědoměním jazykovým j neopomíjel ovšem ani podpor tradičních. Národnostní proudy, vynesené válkami napoleonskými, nacionalistické hnutí po jednotě v romantickém Německu, zvolna se probouzející myšlenka slovanská podporovaly Jungmanna v jeho úsilí, které namnoze zároven prýštilo ze sebevědomí selského syna, střásajícího s panskou porobou zároveň panské cizáctví - ~le s mystickou takměř jistotou, jíž by vyznavač Voltairův a Wielandův sám nedovedl vysvětliti, měnil se Jungmannovi stále určitěji pojem národnosti, ať tak dím, v náboženství jazyka. Jazyk, dlouho opovrhovaný a dosud ohrožený, tento citlivý svědek celého duchovního vývoje národního a věrný nositel hodnot básnic. kých - toť pro Jungmanna tvůrčí život sám. V něm jako v kvetoucím, oduševnělém těle vlaje a vane duch svobody i zákona í v něm se vrství všecka tradice mi~ulosti, aby nabídla prsť nadějím a důvěře v další růst a květ i v něm skrývají se nejbezpečnější spojitosti i možnosti nestihlé. Takto nemohli 31