lUB těžkopádného a učeneckého Kollára prohlásíme za tak bezvadnou a definitivní, aby mohla slouti klassickou, skoro se zdá, že naši dědové nesmírně přeceňovali Kollára; ale jistě nejsme v právu. Kollár nebyl široký duch: jako formálně vládl jen elegií, ódou, epigrammem, romantickou znělkou, tak i v hlubším smyslu uměleckém byl pánem pouze nad oblastí chmurné dumy, obtížené historickým hle dem, nad říší prorocké tuchy, překonávající skutečnost silou touhy, nad úzkým okruhem umoudřelé, mužné a věřící lásky, klenoucí se mimo erotiku krve a smyslů. Ale tyto končiny ovládl Kollár s nejvyšším pathosem národního a slovanského citu, jakého bylo schopno jeho pokolení: v tom, že nejvyšším citům dal opravdu básnická křídla, bylo jádro jeho klassičnosti. Kollárův velký národní klad obsahoval nesporně nebezpečný umělecký zápor, proti němuž zvedlo úporný boj pokolení Nerudovo: opravdová poesie hledána hlavně v citových a pomyslových krajnostech; mlžný a odvozený jinotaj dosazen na místo bezprostřední skutečnosti; rozluka mezi poesií a životem pojata jako velikost. Byl-li současně uznáván Celakovský za národního klassika, cítila se v tom dobře protiváha proti jednostrannosti ideálu koIlárovského. Celakovský se i nám dnes jeví klassickým: má bohatství forem, plnost a hutnost slova, klidnou úměrnošt, harmonii ducha, který se nerozešel s životem, nýbrž statečně se jím probojoval; jest moudrý a něžný, hravý a vážný zároveň; zralý muž, jenž neumořil v sobě dítěte; básnický filosof, kterému nechybí dar půvabného ženství: je-li Goethe - Výmařan prototypem klassičnosti, patří Celákovský dojista k duchům klassickým. Ale klassičnost jeho jest násobena ještě jednou silou: Celakovský dovedl až k mistrovské výši právě onu formu, v níž jeho pokolení vidělo sám nástroj národnosti a narodovosti, formu lidové písně. Celakovský, probíjející se intensitou svého vypěštěného in-