jímána kulturní nadřízenost vzdělanosti a společenského snad i politického organismu jiného. Nevzpíral se pouze ideologii slavjanofilů, která mínila rozhodně zasáhnouti do duchovního vývoje českého, nýbrž šel dále: v nepovolném krunýři západnictví poněkud nesnášenlivého vzdoroval přímo bytostné a osobité ruské kultuře, která právě koncem osmdesátých let přelévala i do Čech obrodné své vlny. Před obrazy Vereščaginovými jako před romány Dostojevského a divadly Ostrovského cítil v hloubkách duše odpor takměř živelný, nechtěje chápati, že jsou právt! tak ekstase pravdivosti jako entusiasmy krásy, a že některé velké a statečné duše přímo z vášnivé potřeby vnitřní musí se vyznávati bezohledně tam, kde umělci jiného plemene jsou uspokojeni výběrem, pořádáním, zaokrouhlováním. Ivan Ivanovič Bobčinský, jak nazýval symbolicky a zároveň. posměšně nový ruský princip, děsil ušlechtilého západníka, se stři,hem a vkusem z Paříže, pana Adama Zero, brutální pravdou. syrovou skutečností, bezohlednou přímostí. Estétství Lierovo, které tu, jako v celé skupině "Lumíra" postupovalo velmi důsledně. ukázalo se krátkozrakým. nepostřehnuvši, že národní duše česká. kterou chtěl takto ochrániti nebezpečných vlivů východních. byla ve své podstatě o mnoho blíže tomu, co se zdálo kazateli barbarskou cizotou než tomu. co výlučný kroužek umělců podle svého západnického měřítka pokládal za český průměr. Jan Lier měl však plnou odvahu k omylům a honosil se vzácnou vlastností státi i za bludem celou bytostí - jeho protislovanské západnictví jest donquijotství velmi rytířské. Mezi šosáckými typy domácího pěštění a rozsáhlého rozšíření bral si Jan Lier na mušku velice často a z pravidla s dokonalým zdarem polemickým dva zvláště vyhraněné. vlasteneckého frásistu a sebt'vědomého pedanta. Mezi nejpopulárnější beletrické Lierovy knihy nenáleží neprávem jeho povídkový paskvil na krajinské novinářství české. které při naprostém nedostatku vážného a závažného obsahu žije a tyje pouze z nabubřelé fráse, odložené od panstva a rozrostlé v nechutnou a zároveň směšnou stvůru. která jako harpyje se vrhá, aby to znečistila a znechutila. Při tom stačilo Lierovi sestrojiti celé vypravování z citátů a z výstřižků; ve feuil1etonech připojil k:podobným neutěšeným mosaikám trochu posměšného a kárného komentáře. ale opětně působil hlavně drastičností ukázek maloměstských Všehlup českých. Umělce, který prahne po dokonalosti a zdokonalování. uráží 82