dého nadvládí po celý život, v němž není úseku, aby věrný syn české půdy neprojevil svou statečnou důvěru v sedláka a dělníka a nesáhl pevnou rukou na politickou strunu. Ale přece, přese vši svou inspirační vydatnost, tato složka jest v jeho díle a vývoji podružná. Převládajícím živlem Sládkovy lyriky jest co nejintimnější a co nejsoukromější hledání citového a mravního bezpečí v lásce, a to nejen ke stvoření, nýbrž především k Stvořiteli; k této sublimaci vztahů erotických mu napomáhá smrt, kterou pochopí posléze jako poslušnou pomocnici boží a přetvořenou formu lásky. Silně náboženský ráz Sládkovy poesie se obráží také v jeho sociálních i politických motivech, kde jako poslední instance mravní spravedlnosti jest vzýván Bůh, a kde obloha, klenoucí se nad věčnou rolí sedlákovou, jest pojímána jako podnoží Hospodinova trůnu. V "Ruchu" se přihlašuje jeho mladistvý redaktor jako básník výrazně politický, smýšlení krajně radikálního. Naslouchaje s pocitem hanby českou "píseň otroka''", káře jej, "že neví, z řetězů jak ukovat si meče"; sám pak svůj republikánský vzdor proti utiskovatelům stupňuje přímo v myšlenku kralovraždy. Nových politických myšlenek však nepřináší, ani ať svým protestům proti národnímu útisku přehazuje literární plášť irský, ani ať z plnosti amerických zkušeností viní v působivých motivech indiánských národ na oko liberální z křivd na bezbranných kmenech slabších; také první jeho české znělky, hlásící se dedikací a dikcí k Nerudovi, formou a kritikou veřejných poměrů k Solcovým "Sonetům svatováclavským", jdou cestami tradičními. Zapředen do intimních smutků a zápasů o nové štěstí a o jistotu víry, jež by ho vyvedla z pesimismu, a začarován namnoze do estetického kruhu Lumírovců, nevšímá si po léta, jak se kolem něho přetvářejí a obrozují formy života 46