formou vědomí o téže kmenové jednotě, ničím nerušené. A zase vzpomínáme na českou zemi, na její rozpolcenost různého národního a náboženského ideálu, na její ochotu k disidentství a kacířství všeho druhu, na dvojí proti1ehlou tradici jejích dějin, která se již půl tisíciletí potírá, dělíc rodiny, znepřáte1ujíc druhy, atomisujíc národ. Není náboženských ani jiných slavností v Čechách, k nimž by celý národ bez rozdílu osvětlil okna, zanotoval souhlasný chorál, splýval u vědomí dokonalé jednoty. Obáváme se, že národnost sama o sobě, jíž chybí další obsah myšlenkový, nestačí vyplniti života ani vzdorovati smrti. V myšlenkách na kacířskou zemi došli jsme s průvodem až do dómu orvietského, kde procesí přijalo požehnání, aby se zase vrátilo k dominikánům. Odl ou či vše se od něho, osaměli jsme na konec v katedrále, z jejíchž osvětlených lodí, i za noci kvetoucích barvami mramorových sloupů, rázem se vylilo množství jako voda z rybníka náhle vypuštěného. Bylo nám těžko a slavno zároveň pod sváteční tÍhou Velkého pátku, jehož poslední hodiny uhasÍnaly na ztemnělých vrcholech neviditelných již hor umberských. 32 Mlčel Luca Signorelli; mlČel ironický úsměv obráceného českého kacíře v Cappella dell Corpora-