skému, vchází Anežka Česká do přímého styku, o čemž svědčí zachované listy Klářiny, plné duchovní útěchy a organisačních pokynů; po prvé, již v století třináctém, si podávají přes Alpy ruce a srdce dvě duchovní sestry ke společnému dílu kulturnímu! Závoj a prsten svaté Kláry, které putují z Italie do Čech, jsou patrně jen symbolem a legendou; skutečností však zůstává uvedení klarisek vedle mUŽského františkánství do Prahy, organisace nábožné služby nemocným a chudým, asketická a rozjímavá disciplina v ženském klášteře, jemuž se sama Anežka postaví v čelo, odmítajíc tituly a přijímajíc jenom nejvyšší povinnosti. Krok, který ji vede z tradičního útulku urozených Přemysloven, z vybraného, ale kázní již uvolněného kláštera svatojiřského na hradě pražském do nového přísného konventu na Františku na Starém městě, má dosah historický: křesťanství, které se i u nás zvrhalo v planou formu, nabývá opět plného a kypivého života. .. až sem, půl druhého století nazpět, možno stopovati kořeny obrodného křesťanského hnutí, které pak, v době lucemburské, zachvátilo celý národ, posíleno novou spekulací náboženskou, naplněno světským demokratismem, ozbrojeno však také duchem vzpoury proti církevní. Z ohniště františkánského křesťanství při nízkém pravém břehu vltavském, Anežkou rozdmychaného ne,vycházejí jenom snahy charitativní, korunované brzy ustavením špitálu křižovnického u pražského mostu, ale i plodné podněty umělecké, stejně jako ve Vlaších, kde se světec z Assisi stal jedním z předních inspirátorů výtvarných; dopo *2 19