lysu plemenných problémů u našich učenců na straně jedné a zpiisob výkladu o týchž věcech u badatelů německých na straně druhé, postřehne rázem jeden velký rozdíl v pojetí i v podání. Českým badatelům chybí nadobro ona mystická slož· ka, jíž se naši sousedé nevyhnou skoro nikdy, mluví-li o rase a jmenovitě o vůdčí t. j. nordické rase svého národa; ostatně vnášeli podobný živel nábožné tajemnosti a citového rozechvění, kdykoliv jednali o pojmech linguisticko-kulturních, o arijství neb indoevropanství (v jejich obvyklé terminologii: indogermánství) , které velmi často eskamotáží zcela nevědeckou ztotožňovali s pojmy rasovými. Snad někdo postřehne za rozborem a výkladem českých biologů přísadu onoho střízlivého a opatrného racionalismu našeho, který v u· mění i v politice nám tak často brání ve smělejším rozletu; kde běží o analysu faktů a o dedukce z ní plynoucí, jest chladná kritičnost, opírající se o čisté a jasné rozumové poznání, jistě na místě. Mystičnost však, s jakou k problému rasy, její čistoty a její spásonosnosti přistupují němečtí teoretikové i popularisátoři biologičtí a po nich myslitelé i agitátoři sociálně političtí, jest výrazem kultu Pod vědoma v Třetí říši: z propasti věků i z hloubek, otvírajících se pod vědomím, lákají na světlo a do služeb přítomnosti zapadlé a vybledlé tradice, křížením a míšením dávno obměněné a porušené plemenné původní prvky, fanto· matické předky ze stěhování národů, kteří s dnešním Němcem nemají pranic společného, a na konec i mrtvé pohanské bohy germánské. Všecka čest energii plic a hlasu, kterou novodobí krysaři 2S