proto nepřátelská všelikému tradicionalismu. S Brnem souvisí tito mladí realisté, kteří by se byli mohli dvolávati Feifalika a Vaška s dobrým právem jako svých předchůdců, jenom dočasně svými osudy; jejich krystalisačním bodem se stala Praha a obnovená universita Karlo-Ferdinandov:a, kdežto Moravě se stále nedostávalo významnějšího střediska kulturně organisačního. Filosofický vůdce nové školy, T. G. Masaryk, prožil gymnasijní léta v Brně; její literární historik Jaroslav Vlček zahájil tam svou učitelskou dráhu; její kri· tik slovesně umělecký Leander Čech, jehož život uplynul v odlehlých měs.tech západní Moravy, publikoval alespoň své hlubokomyslné úvahy v časopis.eckých podnicích brněnských; její obr:aJt· ný publicista Jan Herben, žák Bartošův, přijal na brněnské půdě jako student a spisovatel, doprovázený velikými nadějemi, mnoho podnětů. Nepostávali - s ostatním mladým vzdělanstvem brněnským, pro něž pout na starobrněnský hřbi· tov byla pravidelnou vlasteneckou povinností H tito mladí lučenci nadarmo u hrobu Dobrovského, od něhož se však neubírali k náhrobku Sušilovu: všickni cítili, že osobnost patriarchova jim poskytuje správnou obrodnou orientaci. Ve své filosofinárodního obrození postavil později T. G. Masaryk Josefa Dobrovského na místo přední, domní· vaje se, že v něm obrozenské osvícenství a reformační tradice splývají; možno říci také, že se T. G. Malsaryk díval poněkud podjatýma očima důsledného racionalisty z doby jeho stařeckých sporů na Jungmanna, na podvrhy Hankovy, na celou vlasteneckou romantiku. Nejinak bylo také 78