přesně formuloval a také historicky ověřil teprve pozdě, až po své padesátce, se kryje v podstatě se směrem literární družiny, pod jejímž praporem vydal čtyřiartHcetiletý r. 1904 svou knižní lyrickou prvotinu, shrnující výtěžek činnosti již desetileté, Chudobnou žeň, se směrem Katolické Moderny, vedené K. Dostálem-Lutinovem. Pod praporem Katolické Moderny, která vedle náboženských básníků sdružovala též círke;vní reformisty, shromáždili se spisovatelé sice společného nábožensky národního ideálu, ale veHce rozličných sklonů literárních. Rozdíl obou hlavních různorodých skupin, karakterisovaných dvojicí: S. Bouška a K. Dostál-Lutinov, bil od počáJ1:ku do očí; proti ekstatikům prudkého smyslového života, prošlým sloŽiitou básnickou kulturou románské Evropy a projevujícím si,lnou zálibu dekorativní, stMi prostí lyrikové citoví, nepohrdající ani tradicí lidové písně a pěstující spíše prvek melodický než živel obrazově sensuální. Ačkoliv Katolická Moderna se ve svých hlučných začátcích ráda a často naléhavě hlásila k nejnovějším proudům českého básnictví let devadesátých, k lyrickým impresionistům a symbolistům, zvláště k Otokaru Březinovi, jest dnes patrno, že toto zásadní rozvrstvení jejích slohových typů se v jádře kryje se slavnou dichotomií školy lumírovské, vyznačenou velkou dvojicí: Vrchlický - Sládek. Jan Karník náleží beze sporu k básnickému typu sládkovskému, ačkoliv si sám toto příbuzenství uvědomil dlouho po svých lyrických začátcích, mnohem později než jiný český Sládkovec, jemu lidsky i básnicky zvláště blízký, meditativní 207