a tím ruší ilusi. Vyrovnati tyto komposiční i slohové rozpory, bylo úkolem další redakce básníkovy. Básníkova vlastní zpověď o koncepci básně přesvědčuje nás, že epické jádro původní mořské fantasie, v němž poeta líčil zasažení »kr<iie bouře« do milostné idyly Anežčiny a Josefovy, nenáleželo vůbec k základním prvkúm; skutečně pohřešujeme právě v těchto partiích jakoukoliv zvukovou i barevnou malbu bouře na moři. Něco -ale v celku nemnoho - z ní obsaženo jest v episodických vložkách, které Sv. Čech zařadil již do prvního znění »mořskéfantasie«. Jsou tři a vesměs tak zdařilé, že mladý autokritik, který jinak podrobil skladbu podstatným změnám, přejal je skoro bez retuší do verse přepracované. První vložkou, zapiatou mezi líčení »krále houře« a píseň hochovu, jest položertovný, polohrúzný popěvek o lodním ochranném skřítku; kuplet ten zpívá starý námořník, provázeje úsečné a názorné své vypravování posunky. S ostatním dějem episoda ta takřka nesouvisí, jediné zmínka o ztroskotání lodi, jež nastává odchodem rozhněvaného lodního mužíka z korábu, připravuje poněkud na bouřlivé události příští. . Do samého středu básně vsunul Sv. Cech dvoje líčení sytého koloritu a rušného tempa, propracované. se zálibnou šíří a s výrazovou plností; první zavádí nás do kajuty, druhé na palubu. V kajutě dlí II visutého lůžka bělostné a krásné dívky jeH černý otrok; zpívá jí ukolébavku, která postupně se mění v píseň divoké lásky a horoucí touhy po spojení. Černochův zpěv přeruší dívčin výkřik, v němž zasténá tušení blížící se zkázy lodi. Vše se mění v okamihu. Zároveň s nyvou a toužebnou ukolébavkou, která zní nyní jako pouhý spodní tón, nabývajíc neustále větší horoucnosti, zaznívá hrdá deklamace černochova o jeho moci a slávě v minulosti; s lísavými a svůdnickými tro..::heH slyšíme pádné a hrdé daktyly, a jeden rým, ovládaný širokou zvučnou samohláskou vrací se znovu a znovu. Ve chvíli, kdy do kajuty vniká plným proudem voda, zmocňuje se nčkdejší vladař Súdánu bflého těla své paní a dusí ji v rozvášněném objetí. V tomto dramaticky vystupňovaném okamžiku básník přenáší čtenáře na palubu, kde vypukla: vzpoura lodníků proti kapitánovi. Námořníci přemohou velitele lodi, když je komanduje k čerpadlům, přiváží jej ke stěžni, aby patřil na jejich orgie, jimž se křepčíce oddají, .$S