tak, jako přál si u Heina starý granátník vyčkati příchod svého císaře, a jako toužil v básni Čechova mládí Husita na Baltu hleděti do příbojů »s1uvanského« moře, »jsa věkovité slávy české strážce«. Veršovaná povídka však nevyznívá akordem patetickým. Horská příroda, kterou Svatopluk Čech stavěl stále pro její velebný klid do kontrastu ke krvav}'m bojům a pomstychtivým srážkám dvojího plemene na Kavkaze, hází růže jitra do chladného hrobu »abrekova«, a jakoby nic nebylo porušilo přísného mlčení skal a pralesů kavkazských, klušou oba kozáci lesnatými svahy a úvaly dále k Novorossijsku. Jest patrno; v čem český básník se nejtěsněji přichýlil k ruským sv)hn učitelům a v čem šel cestou rozdílnou. Zesílil co neiintensivněji národopisně malebné rysy, které u Puškína a Lennontova nebyfy právě zdůrazňovány, avšak odlišiv své postavy podle jejich krojového, kmenového a zvykového příslušenství, nesnažil se o psychologickou introspekci, již oba byronovcÍ ruští postavili na místo nejpfedněj~í, zobrazujíce v Plellíku i v Izmajilovi krise vlastní citovosti a konflikty vl<tstních myšlenek. Vl oživ do kavkazského prostředí postavu vlastní krajanky, nahradil smyslnou vášnivost Gruzínek a Čerkesek, jež opěvovali Puškin i Lermontov, sentimentální něhou a idylickým půvabem, jako vůbec v jeho veršované povídce není ani stopy po démonickém žáru poesie Michajla Jurjeviče. Kdežto však poetové ruštJ~ již ani na okamžik nezaPGchybovali o tom, že právo a mrávní síla jest při orlech Kotlarevského a Jermclova, nedotkli se nikde národní tragiky potíraných Čerkesů, položil Svatopluk Cech, syn národa utlačovaného a po století vyhlazovaného, navštívivší nadto Kavkaz v době, kdy Čerkesové byli od vítězů nadobro vyhubeni a vyhnáni, celou váhu svého řečnického patosu právě na tuto stránku: jak vysoko se tyčí jeho Čerkes, kter)' mstí celý svůj národ, nad děsivého ffadžihQ. Abreka, koupajícího svůj kinžál stále v krvi z motivů soukromých a rodinil)'ch! Chtěl-li by kdo hledati v »éerkesu« karakternč č es k o u strunu, musil by naslouchati-pr{tvě tomuto patosu spravedlnosti a obrany, kter~' se staví s rozhodností na stranu utištěných a pokoře .• ných, a ne snad nalézati češství této byronské povídky, pracující motivy z Puškina a Leľmontova, v poněkud konvenční idyličnosti českého prostředí a české dívky v Metotičjovce. Svatopluk Čech cítil sám a ne bez úžasu - že jeho básen, psaná rukou nadšeného· rusofita, 1M