děl; již okolnost, že se horlivý a nadšený znalec a etitellido~
vé hudby moravské, tedy živlu konservativního, mohl na
sklonku života octnouti na nejkrajnějším křídle hudební
avantgardy evropské, kterou namnoze tvůrčími dohady anti~
cipoval, nutí zamysliti se nad problematikou Janáčkova
zjevu.

Každý prostředek, abychom bezpečněji porozuměli osob~
nosti tak komplexivní, musí býti vítán, a nelze nepotlačiti
vděčnosti k mistru, který nám nechal tolik - i mimo vlastní
hudební projevy - pomůcek k tomu; jejich obezřetné
studium náleží arciť teprve budoucnosti. Nemůže býti ovšem
nejmenšího sporu o tom, že mezi nimi Janáčkovy literární
dokumenty stojí na místě nejpřednějším.

Z českých hudebníků-spisovatelů se mŮže s Leošem
Janáčkem sotva který měřiti; ani J. B. Foerster, který pevným
a kultivovaným uměním slova zasáhl v různých dobách ži·
votních do rozmanitých oborů hudebního spisovatelství, od
výrazné kritiky až po aforistickou úvahu filosofickou a
citovou něhou orosenou vzpomínku nezanechal tak rozsáhlý ohlas
slovesný jako jeho brněnský protinožec.

Několik úseků Janáčkova uměleckého úsilí jest
doprovázeno literárními dokumenty. Hudební pedagogika, která
ho zprvu tížila a k níž později našel kladný poměr
tvůrčího ducha rozdávajícího z přebytku, má z jeho pera knižní
příspěvek s některými časopiseckými doplňky. Svéhlavá
originalita výrazová ve spojení s odvážně osobitou
koncepcí zavinila, že v naší teoretické hudební literatuře
neproniklo intensivněji dvojí znění Janáčkovy nauky o harmonii.
oddělené od sebe plnými 18 lety. a i tu články, hlavně
v >Hlídce«, dokreslují obraz. Nejproslulejší jsou Janáčko-i
vy stati o lidové hudbě s průkopnickým úvodem k sll\t~
né Bartošově sbírce v čele, po nichž sahají stejně dyclii
.vě ti, kdo by chtěli proniknouti k obtížnému problémi
Janáčkova vztahu k hudebnímu tvoření lidovému, jako ti;
kdož studují toto pro ně samé. A hned v tuto souvislost se
řadí Janáčkovy nápěvkové záznamy lidové a jiné mluvY$e
svým zápalným kouzlem tvořivě inspirované pozorp.osti iď$e
svým kmitem zachyceného pregnantního okamžiku; aforistiC"'
ký doprovod slovní doplňuje tu notaci. Již jenom odborníci

16