velikost vlasti i pohotová odvaha položiti za nt
život - setrvačností udržovaly se takto v dívčí
mládeži národní ideály předbřeznové, které
posilovalo též čtení starší české literatury, Kollára,
Vocela, Jablonského, KHcpery a Chocholouška.
Ale ze zevnějšího světa doléhaly na vnímavou
duši dívčí novější proudy: někteří mladší učitelé
na ústavě, hlavně prostřední básník H. V. Tůma,
hlásali vedle vlastenectví staršího způsobu též li .•
berální zásady, jak je činem zastával obrozený
konstítucionalism český; stálé veřejné projevy
svobodomyslné mládeže proti vládě a pražským
Němcům odrážely se živě v mysli dívčině;
literatura družiny Májové nabízela matné, ale svůdné
typy blouznivého, trpitelského češství ve
Pflegrově Olšovském a Jarolímu z románu »Na úsvitě«
od K. Světlé, a posléze zazněl i z nejnovější
produkce tón, jenž úplně hověl představám mladé
horující svobodomyslné Češky - Svatopluk čech
napsal své »Dmírání«.

V elmi věrným ohlasem mladistvých
vlasteneckých a liberálních tužeb Terézy Lanhausové v
létech 1867-1875 jsou tři dokumentární práce
novelistické, dvě povídkové vzpomínky zařazené
do knihy »2 měst a ze samot«, »2 dívčí školy« a
»2 mého rodného domu« i rozsáhlá memoirová
skladba až románové rozlohy »2 jarních dob«.
Naivní a zádumčivá črta »2 dívčí školy« ukazuje
v postavě Ludmily Horákové, zřejmě s rysy
autobiografickými, v čem spočívala podstata češství
dle dívčích názorů Terézy Lanhausové; láska.k
národní minulosti, vroucí poměr k českému
jazyku, nadšení pro vlastenecké písně - toť trojí

179