Není správno, býval-li Komenský někdy u nás
pojímán jako duch trpný, resignovaný
kvietisticky, neschopný boje s osudem a zápasu se
životem; i kdyby nebylo toto pojetí viněno.z
omylu životopisem Komenského, který vypráví o
neúnavném napětí organisátora politického a
církevního, o cestách a stycích diplomata a
zprostředkovatele, vyvracela by je Komenského
metoda, kterou vede sebe i jiné zkouškami božími.
Učí totiž, abychom právě v nich rozvili největší
stupeň živorodé vůle přinášející dobro na
zemi a ~jednávající blížnímu štěstí: pak náš žal,
náš smutek, naše melancholie budou zlomeny a
překonány - a dílo dokonalosti bude
uskutečněno.

Jan Amos Komenský jako celá Jednota
bratrská hlásil se k prvokřesťanskému heslu fuga
saeculi, t. j. útěk ze světa k Bohu, k blaženosti
nebeské, ke klidu vznikajícímu z nerušeného
pohlížení do tváře Hospodinovy; byly doby, kdy mu
tato fuga saeculi přirozeně byla nejbezpečnější
útěchou v strázních a marnostech bytí
pozemského. Ale, kdy se pro něho stávala fuga
saeculi přístupnou a žádoucí 1 Snad, když mlha
smutku zaklopila celý životní obzor, nebo když
černé vody melancholie zalily trpitele až nad ústa,
či když žalný pohled filosofův nenacházel kolem
sebe ničeho hodnotného ani trvalého 1 Nikoliv:
teprve tehdy, když jsme zemi učinili o něco obytelnější,