moderní poesie evropské a zbavil jej závislosti na tlumočnické
pomoci němčiny, naučil jej naslouchati třem duchům, tak
různoro,dým, a přece svorným v úsilí o básnickou velikost, jako
jsou Milton, Goethe, Chateaubriand j avšak čtenář neměl
toliko naslouchati, směl v mateřštině živé a svěží, silně kořenné
příchuti slovanské a odvážného rozkřidleni abstraktního básniti
v jejich slohu, a tím cvičiti se pro nedalekou budoucnost, až
ve svém slohu zabásní si po česku a po evropsku zároveĎ.

Když se mladší básnické pokolení, jež mužeme nazvati
jungmannovci, přihlásilo k tomuto úkolu, zabýval se patriarcha
sám již skoro výhradně druhou stránkou své tvůrčí činnosti
jazykové. V důsledném protikladu proti učencům osvícenským,
kteří o vědeckých předmětech psali jen latinsky či německy,
dobýval krok za krokem pro českou slovesnost odborů
naukových í omezil-li se s důvěrnou svou družinou na duchové
vědy, vypravil se jeho přítel J. S. Presl, aby po.česku ovládl
poznání přírodní. Zde všude, kde se zqálo, že český jazyk,
ochromený dlouhým úpadkem, není schopen dohoniti
pokročilé vzdělanosti evropské, dokázal Jungmann se svými
stoupenci v zásadě i v prak si opak í jazyk, uchovaný ve ztrnulosti
mechanické, ovšem nebyl by s úkol, jejž vytkl mu
Jungman- avšak řeč, nadaná organickou tvořivosti, čerpající z
ostatních jazyků slovanských i z vlastní mohutnosti plastické
odvahu k novým výrazům i pro pomysly nejabstraktnější,
odzbrojila nedůvěřivé odpůrce. Hlavni dilo Jungmannovo, kde
ve svém oboru nejvlastnějším, kriticko-krasovědném, dokázal
způsobilost mateřštiny pro literaturu vědeckou, Slovesnost,
odpola učebnice, odpola parafrase prací cizích, nenáleží již
dávno živému písemnictví í pokrok odborný předstihl nejen
Jungmannovy dějiny literární, ale i jeho slovník, třebaže obě
díla doposud vydatně slouží jako nepřebrané prameny badání
učeného i potřeby praktické.

Leč ten byl nadobro neporozuměl Jungmannovu významu,
kdo by v něm mínil oceĎovati jenom odborníka filologického.
J~žJungmannovi žáci, Šafařík, Palacký, Čelakovský, kteří sami

33