hrdého srdce, básník si ukládá za nejistých dnů, kdy kolísají
říše, jit za svým cilem pevnou nohou, af zvítězit, at umřít,
a rozhoduje se ve lhostejných městech pro postoj potulného
proroka, který varuje, budí, káže svůj marný ideál a
připravuje znuděné i nevěřící oči na žádoucí zázrak. Vlastní kniha
člení se ve dvě symfonické věty, první nazval Viktor Dyk dle
hlavního cyklu Promenádami Diogenovými, druhá sluje jako
celý svazek podle ústřední básně Anebo. Rozdíl obou oddílů
nevysvitne na ráz: první přiklání se spíše k záporu a k námitce,
ryje ve vlastních ranách, káře, soudí, vyčítá a pod nebem
beznadějně zataženým vypíjí veškeré hoře těžké a přísné samoty;
druhý sleduje dráhu slunečného paprsku a veřejné důvěry,
vychovává se i za hodin zkoušky k víře v lidi a v národ,
pohřbívá osobní žal pod mužnou a zjihlou družnosti. Začínal-li
první cyklus hněvivými a zahanbujícími protesty
Jeremiášovými - jak často v politické lyrice české z r. 1915 ozvaly
se starozákonní tóny prorocké I - cítí se v závěru druhého
oddílu Mojžíšem, jemuž popřáno, aby ve vyvolené zemi, kde
květ dob lepších vykvete, z hořicího keře slyšel mluviti Boha.
Kdežto onde se Viktor Dyk viděl v postavení hořkého a
samotářského cynika Diogena, hledajícího za dne na české ulici
se svítilnou marně opravdové muže, a ocítá se proto posléze
v pokušení rozbíti svou zbytečnou lucernu, dospívá tuto ke
zralé a útěšné Qloudrosti, kdo ztratil ilusi, rozvahu nalezne a
povzbuzuje se sám: Ty vě,renpouti své, byt, abys došel slabý,
hled v jasný zítřejšek jasnýma očima! Takto v bojích a
pochybnostech ozdravělo, otužilo se a zesládlo jeho srdce, které
nechce býti ani smutným, ani hořkým, ani hrdým, nýbrž touží
i jiné učiti radosti ze vznešeného posláni, v družně něze
slučující účastníky téhož úkolu, pokoře před slavnými
možnostmi nevýzpytných zítřků.

V knize Anebo prožívá se, jak vidno, stejná dráha
obrodného kladu a důvěryplné lásky, jaká byla tématem Dykovy
sporé balady v próse Krysař i scénické jinotajitelné báchorky
Veliký Mág. Finale lyrické knihy Cestou podle potoka, nad

105