vým tendencím naší doby. Nestačí nám kvetoucí povrch věcí. chceme
proniknouti k jejich bytostným kořenům. Nedovedeme se spokojiti

dojmovou improvisacl. nýbd toužíme po uvědomělém dlle. jež jest
promyšleno. stavěno. vyváženo v celku i v částech. Neuspokojuje nás.
nacházíme-li za románem pouhého pijáka sensací, lovce okamžiků,
milence chvíle, ať jeho žatva jest sebe rozkošnější; jenom myslivá
hlava a tvořivá vdle mdže vybudovati skladný obraz života. který by
naplnil lidské a umělecké potřeby přítomnosti. Čeho nám dnes
především třeba, toť není svoboda, nýbrž kázeň, nikoliv uvolnění, nýbrž
zákonnost - v umění jako v politice. Osvobozená pudovost. která byla
dlouho nejmocnějším a nejpdsobivějším protestem proti válce a jejlm
neočekávaným rubem. není dnes právě ničím jiným než kulturním
nebezp-ečím. Umění. mravnost, náboženství musí nasaditi všecky páky,
aby ji zákonností ovládly, zkrotily a tím postavily do požehnaných
služeb vývoje.

Jako výtvor skvělého impresionistického nadání. jako výmluvná
apoteosa samoúčelné pudovosti miiže Šrámkovo "Tělo". dilo velkého
básníka, byť ne zároveň umělce. pdsobiti dvojsečně. Není sporu, že je
očekává velký úspěch a to zejména mezi mládeží. Má slovesné
hodnoty, které je k němu opravňují, a tento rozbor nezatajil snad ani jedné
z nich. Ale jednoho nebudiž. zapomenuto: umělecky i lidsky kniha
včerejška. nikoliv zítřka. (1920)