a zřetele osohní zmenš"jí závažnost jeho SOUL.ů. JeLo
vliv na českou kritiku jest větší než bylo kdysi
púsobení Durdíkovo: zasáhl několik generaci a v nich též
Šaldovy protivníky; blízko mu sÚI v kritickém svém
mezidobí lyrik O t II k arT h e e r a v pronikavých
svých analysách české p: ó,y romanopisec K a rcI S
ez I m a.

Samostatnou skupinu kritickou tvořila družina
,,!\foderní revue", ·vedená břitkým analytikem
dogma tického založeni A r n o š tem Pro c h á z k o u
a rozkošnickým stoupencem metody impresionistické
J i ř i m K a r á s k e m zeL v o v i c; od
původního protispolečenského artismu, libujícího si ve
výjimečnosti, ba zrůdách, postoupila k novoromantice
širokého kulturního rozhledu a silného tradičního
povědomí, jak ukazují kritické práce mladších jejích
člen!"l, strohého ideologa s přesným pohledem do ústrojí
uměleckých děl, 1\1 i I o š e 1\1 art e n a, výmluvného
znalce divadla K. H. H i I a r a a lyrisujícího
hlasatele kladných hodnot životních 1\1 i r o s I a vaR u
tt e h o. Naukového prohloubení a bezpečných
vývojových perspektiv se dostalo kritice u nčkter)'ch
mladších literárních dějepiscll: žáci Vlčkovi A I be r t
P r a žák, M i los I a v H Ý s e k a Slovák P a vel
fl u j n á k zdůrazňují dějinnou souvislost; divadelní
odborník a germanistický badatel O t o k ar F
is che r užívá TIov)'ch zkušenosti uměleckého
dušeznalstvi; sociologicky založený Ema n u e leh
aI u p TI Ý stavi na tradicionalismu národním.
Nejmladší kritika česká, která se vzdělala na pozdních
periodách vývoje Saldova, chce býti socíologicl,á,
ale zároveň sociálně tendenční, stavějíc poesii
V)'slovně do služeb společensko - hospodářského
přerodu; zastupují ji hlavně odtažitý analytik programů