mladého ex jesuitu kolej e brněnské pro slavisti<kástudia, uvedl ho na cesty, které v jeho zrušeném řádě byly nejen známy, ale i oblíbeny a vděčně oceňovány. Avšak své předchůdce poznal Josef Dobrovský značně pozdě a v zásadním svém odporu k životním hodno •tám katolického baroka nezajímal se valně o jejich ná •božensko •• politické intence. Synu osvícenského století nešlo ani odalekékoncepcedrkevní politiky aniopouhé citové sympatie, zahřívané příbuzenstvím krve, nad to vysoko stavěl rozumově přesné a vědecky metodické poznání historických skutečností. Pravé a plodné slav. janoznalství stavěl na základ srovnávací a tu nacházel bezpečný prostředek, aby byla naukově dovozena i prakticky propagována jednota Slovanů navzájem a pak i kulturní jednota jejich i ostatních indoevrop. ských národů. Tyto zásady byly svým mravně poli •tickým dosahem blízky programu mezinárodní snášenlivostiaherderovské humanity, nejvyšším to hodnotám osmnáctého století, vědeckými svými předpoklady souvisely pak se začátky srovnávací filologie, pokud se k nim propracovalo předromantické období. Dobrovský přijal je namnoze od důstojného učitele jazykovědců i historiků slovanských, který poznáním i propagandou pomáhal klenouti most mezi vědeckým Německem a politickým Ruskem, od Augusta Ludvíka Schlozera. Učený dějezpytec gottinský znamenal pro slavistiku své doby mnohem více, než příležitostní pra •covníci, kupící se v Sasích kolem Společnosti knížete Jablonowského nebo ve Vídni kolem učeného kustoda 60