dějinný význam Josefa Durdíka, jehož přísný herbartovský dogmatism vyvedl naše písemnictví z bludů zásad mladoněmeckých a z polokultury novinářské. První velký kritik esteticko-dogmatický, jenž se zaskvěl obecnou slávou, byl v XVII. věku M i k uláš Boileau Despréaux (1636-1711) a to plným·-p~vé·m. Byl Pařížanem rodem, výchovou i vkusem; vždy projevoval povahu střízlivého a jasného měšťáka, ale při tom skrýval se v příteli Moliěrově, Lafontainově a Racinově rozený l'lmělec se vzácným smyslem pro formu a pronikavý myslitel ze školy Descartesovy. Boileau, prostřední básník a břitký kritik, proslul nejprve jako řízný satirik, který bral na mušku cizáckou nepravdivost a nepřirozenou strojenost, zavládající ve francouzském písemnictví předklasickém. Kladné své zásady Boileau vyložil v památné "Art poétique" (1674), bibli to klasicismu, ií.ž...~<?..<l:te_Hoiáiía-(rar-veršovanou formu a kterou rozdělil na čtyři knihy. Též Boileauovi jsou Aristoteles a. Horatius svrchovanými auktoritami, a1%....vyšší instancí než klasický starověk jest mu rozum, pojatý po descartesovsku. Krásno je~ výtvorem rozumu, leč není krásy mimo pravdu a není pravdy mimo přírodu. Boileauvšak nedospívá k na turalismu, nýbrž připouští jen, aby z přírody bylo napodobováno to, co je typické a rozumné, a tak hlásá jakýsi ryze francouzský, osvícený, jasný realism, o němž jest přesvědčen, že se úplně shoduje se zásadami a vzory klasickými. Boileau vztyčil umění svého národa vysoký cil a obdivuhodně sloučil vkus francouzský s kultem antiky. Zásad svých hájil a prováděl je s pravou dogmatičností: zříci se správných norem a klasických vzorů bylo v očích Boileauových souznačllO s opuštěním rozumu i vkusu.