vati společenské a mravni ideje z poesie nebude žádný obziravý kritik, neboť jimi slovesné krásno bývá stupňováno a doplňován~; hodnocení etické stoji pak vedle hodnocení estetického a dovršuje je. V užším smyslu jmenujeme moralistickým kritikem onoho posuzovatele, který mravní nbory spisovatelovy uvádí v souvislost se společenskou etikou a dle ní hodnoU nejprve názory samy, pak i dilo je obsahující; tato kritika je význačně protiindividualistická. N~jčastěji moralistní kritikové nezůstávají při díle slovesném jakožto výtvoru uzavřeném, nýbrž zkoumaji jeho vliv společenský a účin morální na čtenáře. Prováděn~!l_ krainljednostrannosti . stává ... semor~..'" I~_1I1LlÚliikll_Jlr:Q.tikladem souzeni estetié'kénoa"mi\ž..e. ~roměnitidokonce v nebezpečí uměle~.M.i. to tenkráte;"jiš"iližekritlkIíu<fprehlizl ft podééňuje způsob, kterým ideje mrav ni a spoleiíenské jsou ztělesněny, nebo jestliže hodnoU příznivě dílll, v nichž~ny myšlenky se projevily proti estetické hodnotě dila, jako pouhá tendence. V těchto případech zcela nesprávně se oceňuje to, co spisovatel:e;amýšlel, místoj toho, co dovedl umělecky realisovati; kritika e.ti~ká poklesánI,Ltendenh\Ls0u4-~ --_. -""N'ě)sou to zjevy právě řídké. Vycházejíce z nich, umělci a v jejich sledu často i čtenáři odsuzuji kritiku společensko mravni vůbec. Správně ji vytýkaji, že nedovede vystihnouti celé podstaty uměleckého díla á že do soudu o něm vnáši livel cizorodý. Odůvodněně ukazuji, že při hodnoceni nelze vystačiti jejími kriterii, a že tříděni dle těchto hledisek jest jednostranné. Námitky ty jsou oprávněny, avšak nezasahují přece zásadní oprávněnost a velký duchovní význam souzení etického. vývoj literatury sám nás poučuje, že právě kritika moralistní a společenská I9