62

tu přímo dva protichí'ldné typy: žurnalista proti básníku, politik proti
lyrikovi, doktriná1- proti psychologu, dogmatik proti impressionistovi,
muž činu proti muži ideje. Tyto odhady podepírá rozbor kritického
díla obou nový-mi dí'lkazy, jež jsou významnější, čím dí'lležitější
složkou jest kritIcká činnost v životní práci jejich.

Ukázali-Ii jsme výše, jak postupem času Boerne publicista
rii-chlušoval vždy více Boernea kritika, jak politicky aktuelní hodnocení
literárních a uměleckých děl zatlačovalo vždy více u Boernea
hodnocení technické a aesthetické, v němž Boerne ostatně měl vždy malé
štěstí, mí'lže111e, mluvíce o Heineovi, naopak soustavně sledovati
mohutnění a vyspívání kritického smyslu a názoru. Heine vychoval
se vlastně teprve na kritika vyššího slohu, ti'eba žc již sám jeho
temperament tíhl tímto směrem; dovedl podříditi svoje vůdčí nadání.
lyrické potřebám umělecké kritiky; uměl užíti všech darí'l, jež mu
poskytlo životni prosti-edí, k prohloubení svých soudú o umění a jeho
vztazích k životu a společnosti. Vzestupnou tuto linii Heineova kri-,
tického ducha lze podrobně stopovati v jeho díle: lze stanoviti povahu
a mohutnost Heineov)·ch duševních praedisposicí ke kritice; lze
vyšetřiti vlivy literární i společenské výchovy na rozvoj jcho kriticismu;
Jze analysovati pí'lsobení Heineova náhoženského, sociálního a
politického myšlení na jeho kritickou činnost; lze přesně konstatovati,
kterak v houHivém a zápalném ovzduší literárních i osohních polemik
Illohutnělo Heineovo kritické nadání; lze vytknouti, kterak
Illnohostranné a složité povolání zahraničního referenta v augslmrské
»Allgemeine Zeitullg« vychovalo vkus a úsudek jeho. Po všech tčchto
analytických odhadech hude pak možno postoupiti k literárnímu
popisu, k psychologickému výkladu a k historickému zai-azení velkých
děl Heineovy kritiky, jež jest u něho, právě jako u všech
významnějších duchtl, vlastně psychologií kultury, ahy posléze 1110hl hýti
staHoven poměr kritické činnosti Heineovy ke generaci, jež po .něm
následovala a na něm, ti-eha že bez dí'lslednosti, budovala.

Již při prvním vstupu do veřejnosti pi-ekvapuje Heine všeckv
pi-átele i nepi'iltele svým kritický·m poměrem k životu, jenž jest
prflpravou jeho budoucího kritického poměru k umění. Pi-ekypující vášeií
a cit, které v individualistickém kultu vlastního »já« živí, hýčká
a rozvíjí čistě romanticky, překonává záhy krajním a břitkým
intellektualismem, tak příznačným vlastní ra<,;e; proti svojí přejemnělé
a přecitlivělé osobnosti i proti malichernému filistrovskému okolí
bojuje osti-e vybroušenou zbraní trpké, výsměšné ironie, zděděné po
kmeni mstícím se nelítostnou nenávistí za opovržyní dlouhých století.