6!l

i"isti daleko tolik, kolik bylo možno jeho nadání kulturního psychologa
a uměleckého i společenského kritika.

Od clob romantiky čtou se v evropských literaturách, pi-edevším
v písemnictví francouzském, nejhlubší a nejživější cestopisné studie
z per kritikt"L Veršovci a romancieři romantické Francie nemají clíla,
jež mohlo by se vyrovnati Fromentinovým knihám »lVlaitres
cl'autrefois« a »Dn été dans le Sahara« ; nad všecky cestopisné svazky básníkú
a novellistů Francie parnassistské vynikají vysoko Taineovy serie
cestopisných obrazl1 a studií »Voyage aux I'yrénées«, »Voyage cn
Italie« a »Notes sur Angleterre«, v jichž stopách věrně a úspěšně jdou
v době naturalismu Bourgetovy »Sensations ďItalie«. Tu kritikové
v)"jimečně jemné sensibility, reagující právě tak na dojmy pl-irozené
jako umělé krásy, ktei-í zvykli si sdružovati rozptýlené a různotvárné
pi"eclměty ve vnití-ní a 'zákonnou jednotu a vykládati osobnosti a jevy
z historického a kulturního okolí a časových i místních podmínek,
dávají vznikati. uměleckému dílu z krajiny neb z historického ovzduší;
vysvětlují spisovatele z analogií jeho rodáků a z nálady 'jeho domova;
nalézají pi"ecllo1Jy pro zvláštní typy mravní u toho onoho autora
v lidech jeho země; odhalují pramen inspirace obrazu v osvětlení
a zbarvení končiny jej zroclivší; zj išťují rhytmus básně v hudbě
stromú a v šuméní vod; spojují kraj inu, lid, děj iny umění v
nerozlučný celek, jejž zachycují v chvějícím se oparu nálady slohem
barvitým, rozechvěli'm, živým él odstíněným. Nezatajují nikdy kritika,
jenž jest prohloubením krajinái'-e; nepotlačují historických poznatki'l.
jež propújčuji stálosti a hloubky barvám malíi-ovým; nezapomínají
analyt\cké psychologičnosti, jež dává jistotu a pi'-esvědčivost
posti'-ehům života společenského i jednotlivcova. Dějiny kritiky byly -by
neúplny, kdyby pomíjely těchto děl, nikoliv snad proto, že jsou to clíla
kritikův, nýbrž že jejich inspirace vlastně jest kritická.

Ctyi;i objemné svazky Heineových »Reisebilder«. vyplňující léta
J 826- T 83 T. nestoji naprosto na této výši a vymykají se z této
kategorie: jsou to spíše cestovní a lyrické denníky velmi impressivního, velmi
vtipného a velmi nesoustavného ducha, jenž má mnoho sebevědomí
;) málo autokritiky, než široké malby krajinářské na složitém pozadí
psychologie zemí, dějin a kultur. Těkaje od pi-edmětu k předmětu. ocl
(),'arnělé pi'-írocly k veřejnému životu, od čisté impresse k
mnohoslovné meditaci, od barvitého líčení k náboženské a politické polemice,
vyplňuje Heine velkou část sv)'ch fragmentárně napsaných i
spoi-ádaných skizz osobními invektivami a literárními polemikami; staví
dojem a náladu clo publicistických služeb mladistvě překypujícího