novaně pěstili svůj chorobně rozvitý individualismus a
dávali se jim v divokých smrštich vášně a zoufalství vrhati
s pyšných vrcholků sebezbožňováni do srázných propasti
sebezničení, - čeští romantikové překonávali jej odďa·
ným a plodným kultem lidu, národa, Slovanstva. Překy.
pující cit, jenž tak často oslaboval vůli a čin cizích ro·
mantikíl, čeští jejich žáci vázali účelně zřizeným, nabá·
davým poznánim naukovým, a těžký smutek, který za
hranicemi ssál krev ze žil a morek z kosti pokolení ro·
mantického, poutali představitelé obrození našeho vyšší,
neosobní, úrodnou službou. Tím způsobem romantické
hnuti, jež v Německu a ve Francii vedlo k deliriu lásky
a tajemství, zásvětné mystiky a smyslného požitku,
churavé touhy a bludného snění, - v Čechách vedlo k de·
liriu práce, oběti, činu.

Pouze přechodně a nesměle obrážejí se na jasných
a klidných vlnách našeho básníctví obrozenského temné
a ponuré mraky oné démonické, bolestné a divoké ro·
mantiky cizí, která do poesie a do filosofie promítá bez·
nadějnou a děsivou noc, zahalující rozjitřenou duši západo·
evropského lidstva v období Velké Revoluce a Napoleona I.
Mlhy ossianského blouznění jen na kratičký okamžík zastírají
českou epiku; hřbitovní elegísmus s kultem slzí přeháni se
jako plachá pára nad lyrickými prvotinami Čelakovského
a záhy ustupuje širokému slunečnímu jasu, jenž je pln
tepla a záře; tragická maska pozdně romantického dramatu
osudového zjevuje se pouze epísodícky l1a naší Iíterární
scéně.

Teprve K are I Hy 11 e k Má cha, zádumčivý a osamělý
cizinec ve svém okolí, v celém psychologickém a umě·
VIII