dějin národních v minulosti i v přítomnosti a tímto bojem
o zásady a jejich praktické provádění jsou rytmovány
osudy jednotlivců, pojat:ých typicky; vývoj si žádá, aby
jeho osobní nositelé přinesli oběti štěstí a života. Tato
tra~ická, někdy až pesimistická koncepce, blízká pojetí
Světlé, promítnuta jest realismem důsledným,
bezohledným, mužně drsným, jakého z mladších družek
Novákové byla schopna leda Moravanka mužského
pseudonymu J i ř í S umí n, líčící ve venkovských
interieurech hanáckých i podhorských rodinné krise uprostřed
skutečnosti, hojící ze všech ilusí. Monumentalisující
realismus T erézy N ovákové jest posledním slovem směru
venkovské povídky, jež vyšla z romantické idealisace;
jím se i toto bohaté odvětví české prózy výpravné
zařadilo or~anicky do vývoje domácího románu realistického.
Připravován od doby Nerudovy, podporován vnikáním
předmětného studia, v němž si za účasti vědného zájmu
libovali spisovatelé historičtí a lidopisní, zesilován
mohutnějícím sklonem k přítomnosti a zvláště k životu
městskému, blížil se na počátku 90. let český výpravný
realismus k svému naplnění. Urychlily je dvě podmínky, jež
zároveň znamenaly zevropštění domácího malosvěta
českého a překonání romantických zásad, v lumírovském
období u nás vyznávaných. Jednou z nich byl mocný vliv
realistického umění cizího, zvláště ruského a pak
francouzského s jejich vášnivou a krutou láskou ke
skutečnosti a k přítomnosti, s jejich soustředěným zájmem o
otázky společenské a mravní, s jejich důsledně
analytickým postupem duševědným. V tomto složitém zrcadlení
poskytovala současná realita mnohem více poutavého a
významného než sebe smělejší exotická či historická
dálka romantických básníků. Druhá podmínka nebyla
rázu čistě literárního, ale zato značila úplný převrat
právě těch názorů, jimiž se povídkář neb románopisec
inspirují při závažnějších výtvorech. Ve shodě s
filosofickým determinismem a ne beze vlivu vědeckého
positivismu zvykli si také spisovatelé bedlivě všímati závislosti
jednotlivcovy na společenském celku, jeho příčinného

37