v kostce, o dějová schema, o prosaickou baladu. Jeho
štastnější druh Čes t mír Jeř á bek, zprvu tesklivější
a později rozumovější expresionista moravský, začal
tÝmiž drobnými druhy prózy často lyricky osobnostní, ale
vyrostl nad ně, překonav jednak matnou povšechnost,
jednak napiav ne bez zdaru své konstruiktivní síly k
útvarům složitějším, k příběhu detektivnímu, ke skladbě uto·
pické, ke /{eneračnímu románu s válečným pozadím.
Sotva se čestně vyrovnal s démony světobolné mladosti,
nadešel mu svízelnější, posud nedobojovaný zápas
mužného umělce, jaký soubežně s ním podniká románový
epik temného sociálního obzoru F ran tiš e k Kro·
p á č: naplniti duchovou a morální abstrakci teple
přesvědčivým životem smyslovým a promítnouti dušezpytný
experiment do postav, plasticky modelovaných dobou a
prostředím; při tom se dosud věší těžkým kamenem
metaforická vášeň obrazová na rozběhy fabulistovy.
Podobnými krisemi, zasahujícími až ke dřeni umění
výtvarného prochází - vedle krevnatého a jednoduchého
vitalisty drobného formátu Miloš e J i rky - z
mladých prosaiků pasto sní erotik Milo s 1 a v Noh e j 1, je.
hož počátky jsou bližší kubismu než expresionismu; ale na
rozdíl od spekulativního Jeřábka převažuje u něho živel
smyslový, ano smyslný, stupňovaný až v ekstatičnost
roztoužené krve a rozechvěné pleti, která mladým a bez·
ohledným milencům slibuje vykoupení na kříži lásky,
zastírajícím svým hustým stínem zemi, jinak málo
zajímavou a obsažnou pro básníka jednostrunného.

Groteska byla vedle patetického lyrismu, vedle utopické
fantasie, vedle satirického výsměchu, vedle sarkastické
obžaloby nejúčinnějším a nejoblíbejnějším slovesným
prostředkem prosaiků expresionistických; u některých
jako u rozmarně vtipného a řízně paradoxního vynálezce
bizarerií a burlesek J i ř í h o Mař á n k a se stala
druhem samoúčelným. Do služeb politickosociální satiry
vyššího slohu a veřejné výkonnosti ji stavěl jediný J i ř í
H a u s man n, předčasně zesnulý, kdežto ostatní
humoristickosatirický román, pěstovaný Františkem Lan~rem

90