ném dramatě české/w obrození. A přece celá řada
historických skutečností nutí se tu zastaviti a zamysliti.
Hlavními nositeli národní/w hnutí byli dlou/w katoličtí kněží,
namnoze pravooěrní, kteří i své odborné a stavovské
orgány postavili za souhlasu církevní vrchnosti do služeb
probuzenských. Od katolické pobělo/wrské školy
Balbínovy učila se v prvních fazích nejen historická
vlastivěda, ale i česká a slovanská propaganda buditelská.
Sběratelská činnost romantických ctitelů lidové poe.ie,
která měla tak mocný vliv na básnickou tvorbu,
obracela se Kamarýtem a Sušilem k prostonárodní tradici
katolické písní duchovní. Chateaubriand, Calderon, ba
sám Bossuet jsou zastoupeni v překladovém písemnictví
předbřeznovém. Od žalmových parafrasí
Puchmajerových až po lyrickou modlitbu Celakovského rozpíná
v básnických výtvorech své peruti zbožnost čistě
katolická, aby pak za mladší romantiky nalezla u J
ablonského velkorysý výraz didaktický. Soustavné zobrazení
tohoto katolického podílu v národním obrození jak
slovesném tak myšlenkovém jest úkolem budoucnosti, bohdá
nedaleké, a pak se bez pochyby dostane i náležitého
osvětlení vnitřním vztahům mezi českým katolictvím
a českou romantikou i vlivu poměrů západoevropských
v době restaurace na duševní život český.

1 bylo pro nás radostným překvapením, když jsme
předloni z rukou svého krajana německé národnosti,
profesora bohoslovecké fakulty pražské, Edu a r d a
Wintra, obdrželi ve spise Bernard Bolzano
u n d s e i n K r e i s, první významnou splátku na svůj
vlastní dluh. Svou přísně vědeckou metodou, používaje
původních, doposud neznámých dokumentů, neobrátil
se spravedlivý a objektivní autor k období, které se
historikovi náboženského života v Cechách přímo
nabízelo, ke katolické romantice za epochy restaurační,
nýbrž zvolil velice originálně úsek, který onu periodu
vývojovou předchází, ale s ní později postupuje
sou
10