RROSTÉ MOTIVY, ohlašují smyslové i citové
znovuzrození básníka, odhodlaného žíti nově,
pouze ze štědrých darů omlazené přírody a překy"
pujícího bohatství dndka, jakoby nebylo minulosti,
jakoby pohádka bytí právě začínala ... a tak i v ero"
tice ladí tu Neruda nové a nezvyklé tóny. V prvních

dvou cyklech sbírky, jež jsou přímo radostným chvalo"
zpěvem instinktů, osvobozených od poručnictví chlad"
ného rozumu, vzdává se básník naprosto hlasu stoupa"
jící mízy, lákání hřejícího slunce, tužbám splývajících
vln a prožívá »celou tu zaleklou, šveholnou, tu sladkou
a náhle zas úbolnou, tu bývalou lásky tíseň«.V něko"
lika nezapomenutelných variacích, které tu zazpíval
plný mužný Neruddv hlas na thema opožděného mi"
lování, položena jest vedle sebe láska dvojího rodu.
Jedna smyslná, toužebná, rozkošnicky vychutnávající
dívčí objetí a nenasytně vypíjející milenčino políbení,
láska jakoby pozdní renaissance těžké krve a pro"
jemnělých nervů. Druhá závazná, uvědomělá, zaujatá
myšlenkou generační a posvěcená patriarchálním
smyslem pro dítě a tajemným zákonem pokračování:
tragický výraz stvořil pro ni N eruda v pátém zimním
motivu, v srdcervoucí meditaci o modré chrpě u Kry"
lova, kde v lyrický symbol se vtělil výkřik o »dětských,
hebkých vláscích« z »Knih veršů«.

Avšak toto erotické omlazení bylo pouhým experi"
mentem: experimentem života, experimentem
poesiea proživ tento experiment s plnou vážností opravdového
umělce života, vrátil se zase do sychravého, mlhavého,
podzimního domova svého srdce. Episodu z tohoto

48