jak je na:pov~dě"a v cyklech "Elegické hřfčky/' a: "Z kraJ~" a klasiCky vyvrcholena pak "Prostými m<r tivy". l:teme-li kosmickou píseň VIL, počínajíci slovy "Po nebi hvězdic jest rozseto lesem jak zvonců vřesných", prožíváme-Ii zhuštěnou a hlubokou báseň XXX., uzavřenQu tragicI9,'m dvojverším "Do písně se to tak krátce dá -, a zije se to tak dlouze", neb vychutnáváme-li plně milostně elegický obsah překrásné následující apostrofy "Zelená hvězdo v zenitu, sviť vesele, v,esele", nemůžeme si neuvědomiti, že Neruda pracuje zdt: svou nejvlastnější metodou. Přírodní dějství, zachycené stručně v nejnapiatějších svých okamžicích, jest symbolem citového dramatu básníkova; :ale to, co prudkým plaménkem hoří a svítí v srdci poetově, napovídají jeho slova jen do polou úst, takž,e čtenáři, zahloubavšímu se do takové básněl ,jest možno, ba nutno báseň domyslit, docítit, dožít. Roku 1877 Neruda teprve toto zvláštní výrazové kouzlo a tajemství lyrické hledal, - tyto b4sně, napoJené obsahem nejosobnějším a vydychující jej, JSou v knize výjimkou vedle četných skladeb vědecky názorových, objektivně poučných. Ze ukaZují k novým a nejvyšším cílům básnického umění Nerudova, nemohl v době vydání "Písni kosmických" tušiti nikdo. Dílo, hrající v tolika barvách a zpívající tolika tóny, došlo v české veř'ejnosti daIeko většího úspěchu, než kterákoliv básnická kniha Nerl;ldova. Každý nalezl ve sbírce něco jiného: jeden vznešenou dálku výhledů kosmických, druhý rozmarný a jarý humor; někdo odvahu filosofické myšlen~y, jinj půvabnou hravost písně prostonárodní; mnozí ctenáři mnžný důraz vlasteneckých hes'el, malá menšina prudkou sílu vášnivého citu; tito hluboké pohnutí mys'li, vyslovené hymnou a ódou, oni opět jadmou ryzo~t§.amor.o~tle ovláda,né mateřštiny. Která z tleli-