tt1.nohé z barier nedávno zaVl"Ženýcll: autorita bible, jejíž
výhradné pochopení přisouzeno rozumu vycvičenému ve
školách filologických. Luther, jenž se nábožensky přerodil
právě vášnivým prožitím bible, odkázal svým stoupencům
učené studium jejího textu a schvaloval, když přítel jeho
Melanchthon dopodrobna vypracoval plán pro výchovu
výsadní hierarchie učenců 'biblických, v němž bylo dosti
místa netoliko pro odbornou filologii, ale i pro
zmodernisovanou scholastiku. Bystrý a kritický Melancihthon sám Đ
mnohem dříve než blOtmniví hlasatelé ryzího evangelia
nekaleného učeností a dokllrinářstvÍ1n - postihl, že se
reformace ocitá teď na rozcestí a prožil na prahu dvacátých let
prudkou krisi, kdy již již byl odhodlán zříci se
humanistické kultury pro evangelické křesťanství, učenosti pro sy.
novství boží, Erasma pro Luthera. Ale pak vytvořil jeho
mírumilovný a poněkud střízlivý rozum ideál učené
zbožnosti, který pohodlně smiřoval znepřátelené sHy mladé kul.
tury, hově stejně Erasmovi jako Lutherovi - rozumářství
Zil10VU udusilo náboženský cit, inspirovaný muž boží zase
ustoupil bohoslovci vzdělanému v kázni kursů
mluvnickořečnických i filosofických, duch se opět sklonil do jařma
litery, jež ihránilo mu v příliš volných r02Jletech k trůnu
božskému. Ale na vysoké učení vltembersiké, ohnisko
tohoto polovičatého kompromisu, hrnuli se ze všech končin
protestantského světa žáci a oddávali se dychtivě nové
nauce.

Mezi nimi ve čtyřicátým letech usedl také Jan
Blahoslav, jenž z domova již asi znal ,rozpor mezi náboženskou
inspirací a učeným ibohoslovím; prožívalať Jednota od svých
začátků tento problém velminapiatě a bolestně. Přirovnal-li
Blahos'lav ve skvělé a příkré karakteristicesvého osobního
a zásadního odpůrce Jana Augusta k Lutherovi, leží na·
snadě, abychom viděli v něm samém podobence Melanch·
thonova: byl muž tiše pobožný, ale spíše učeneckého než
náboženského temperamentu; díval se do světa a do života
více vY2Jbrojeným okem dějepisce a filologa než jasnovidným
pohledem důsledného myslitele; nedovedl rozlišiti
básnic
22