matické - obsahuje t. zv. mkopis Hradecký, darovaný Jos.
DobrovHkým knihovně lobkovské v Praze. Vznikl kol r.
] 310. Ze skladeb se zdá nejpůvodnější zdařilá bajka
O li.~('c II (~báIlU, jíž skladatel chce na drastickém
příldadě ze zvířecí říše ukázati, že také chytrý člověk dává se
někdy k své škodě strhnouti k pošetilostem. Líčení v bajce,
pro niž máme obdoby v lidovém podání slovanském. je
velmi živé a také gradací svou dosti napínavé; mužeme
básničku tu považovati za českou náhradu zvířecích bájí
středověkých, zpracovaných epicky ve Francii i v Německu.
Rozměrnější báseú tendenční z toho rukopisu sluje
Desatero ká::al/k božic. Básník rozbírá v 1200 verších obsah
přikázání a ukazuje. kteří lidé proti nim hřeší. S trpkostí
vystupuje. ač sám patrně kněz neb klerik. proti kněžím
a mnichům, kteÍ'Í jako zpovědníci za peněžitou pokutu
rozhřešovali nejhorší zločince. Při tom leckde vkládá povídku
obsahu satirického. čerpanou obyčejně ze sbírky »Ges~a
Romanorum«. oblíbené u kazatelů středo\·ěk~'ch. Tím získává
pěkn)' kulturní obrázek své doby: jeho sloh při vší
názornosti a rozmarnosti není hrub~'. Další báseú sborníku, t. zv.
Satiry o řrmrslllícícll, vyt~'ká slabosti a směšné stránky
někter~'ch ř'emesel a povolání: ševce, konšela. kováře.
sladovníků. lazebníků, řezníku, pekařů. Všem takov)'m
podvodníkům básník hrozí. že nedostanou se pro své klamy
před tvář' boží; také jeho podání jest názorné. ano.
drastické se zřeteli mravokárn\·mi. Předloh Desatera a Satir
o řemeslnících neznáme. Z pi'ísně vážn)'ch skladeb
mravokárn~'ch jest do rukopisu Hradeckého pojato dialogické
veršování O bollatd umírajícím těžko ve hříších. Jemu se
z jinde zachovan)'ch mravokárn)'ch básní blíží literární
»tanec smrti", O IIcbe::prčllém (~asu smrti. naladěn)' do
úzkostlivé úpěnlÍ\'osti. i r~·movan)'. rozhorlen)' v~'čet
pošetilostí lidsk)'ch O scdmrcidma blá::lliccll. Kejzávažnější vi";ak
z tohoto okruhu jest staročesk~' Spor duše s tčlrm.
zachovan)' v textu i jazykově starobylém. datovan)' zmínkou o
Petru Mohučském. t. j. Aspeltovi. po r. 1320. Spory duše
s tělem před smrtí i pÍ'Ímo po ní byly oblíbenou látkou
středověké literatury: ke sporu před smrtí se poji\'ala hádka
mezi nebem a ďáblem o duši, až se této dostávalo
\'ysvobození skrze Pannu Marii. V staročeské básni běží o
předsmrtn)' spor duše s tělem. Dramatičnost dialogu jest
působivá. stejně i zevní forma. čtyh'eršo\'aná sloha s r)'mem
sdružen)'m, ale znásoben)'m ještě vnitřním r~'mt'm ve verši

18