nověji též novoutrakvisty) pozvolna splývali s německ~'m
protestantstvím, dovedli předáci českobratrští ubrániti
svou tradici a svou nezávislost, což je stavělo v popředí
náboženského nekatolického života ve vlasti. Vedle silného
uvědomění národního nejúčinnější zbraní proti luterství
",\'10 zásadní poznání rozporu mezi protestantstvím
němec\)m a reformačním křesťanstvím českým: racionalismus
Lutherův, zdůrazňující výhradní hodnotu víry, se příčil
('echům, kteří od dob předhusitsk)'ch hledali jádro
křesťanství v mravním životě a v dobr)'ch skutcích. V literatuře
~eské se luterství neprojevilo ani vS'znamným dílem, ani
v)'raznou osobností; dalo podnět leda k pracím
polemickým.

Také katolická protireformace působila za prvního svého
období v literatuře spíše jen negativně. a to tím více. že
hlavními jejími nositeli byli cizinci. Její hlavní ochránce
a podporovatel. císař Ferdinand L, uvedl do Prahy již r.
1556 Tovaryšstvo Ježíšovo a brzy se jesuité šířili po zemích
českého státu, dobývajíce úspěchu nejen jako učitelé na
,"."borně zorganisovaných školách středních a vysok.ých.
nS'brž také jako kazatelé, Náčelníci protireformace. zvláště
'" Tovaryšstvu, byli zprvu Románi a Němci, ale netrvalo
!louho a jesuitské koleje se počeštily. ba naplnily
horli'·'S·m českým vlastenectvím. Literatura byla jednou z
působivých zbraní restaurace katolické. ale ze začátku se
omezovala na polemiku a apologetiku; o něco později
soutěžili katolíci s ostatními církvemi \' postilách a
kancionáIf!ch. Rozkvět české literatury katolické spadá až do doby
pobělohorské.

Všecky skupiny náboženské podléhaly vědomě i
bezděky humanismu, jenž však nabS'val podoby nové.
Pol'átkem stol. XVI. vstoupil humanismus ve služby
německé reformace a naplnil se duchem vlasteneck)'m. Studium
řečtiny a hebrejštiny stává se prostředkem k náležit{>mu
r,ochopení textu Písem sv" přední zástupce reformace. Filip
~Ielanchthon, jako profesor university vitember:-;ké horlivě
pečuje o zvelebení škol městsk5'ch a zavádí tam čtení
spisů staroklasick}·ch. Svou péčí o latinské školy dodal
nového rázu humanismu, zvláště školskému. zvanému
.Iitterata pietas'( (zbožnost vzdělaná v kultuře klasické). Vedle
něho působilo na německ)'ch uni\'ersitách ještě nl·kolik
znamenit\"ch učitelů směru humanistického, I obracel se
proud žáků nekatolick)'ch. dychtících po \'yšším vzdělání,

59