kládati latinskou mluvnici (Grammaticae facilioris
prae('('pta, 1616). R. 1616 byl ordinován na knčze, r. 1618 se
dostal za duchovního správce a ředitele školy do Fulneku.
Tu pokračoval v začatém »Divadle veškerenstva« a pro svou
církev sestavoval historický obsah Písem sv. (pozdější
M mlllálllík).

Brzo po bitvě bělohorské prchal odtud a skrýval se po
různých místech na Moravě, sbíraje látku pro lepší Mapu
zemč moravské (vyd. r. 1627) a pro Starožitnosti
moravské, nyní ztracené. Tehdy sestavil také potěšné spisky
Přemyšlování o dokonalosti křesťanské (1621) a
Nedobytedlný hrad jméno Hospodinovo (1622). R. 1623 se
uchýlil do bezpečnějšího útulku v Brandýse n. OrL, kde
Karel z Zerotína ochraňoval řadu kněží bratrských. Rodina
jeho ve Fulneku zůstavená (choť a dva synáckové) zatím
zašla morem. V útulku svém Komenský zabral se v
rozjímání o významu přátelství a života rodinného, z čehož
vznikl spisek O sirobč (vyd. až 163·1) : úzkosti z neblahého
stavu církve a vlasti přiměly jej k početí spisku Truchlivý
(ve 4 dílech, první dva 1622, 1621, 3. až 1651, 4., Smutný
hla.'J, 1660), dramatickému rozjímání o smutn)'ch osudech
vlasti, církve i osoby vlastní: sociálně zaostřeni a
chiliasticky zabarveni jsou Li.'Jtové do nebe (1619). Úvahy
o marnosti věcí pozemských vedly jej ke spisu potom
nejrozšířenějšímu, Labyrintu svčta a ráji snke (dokončen
1623, vyd. v Lešně 1631), kter)" věnoval ochránci p. Karlovi
z Zerotína. Osnova spisu toho, přiklánějícího se
motívisticky k pracím N. Vodňanského a M. Konečného, vzata je
sice z děl nčmeckého theologa, spisovatele Jana Val.
Andreae (Peregrilli ill patria errore8 a Cit'Í,'l Chri'ltiflllll.'l), ale
vylíčení světa zakládá se na vlastních zkušenostech
Komenského. na příhodách a vypravování jiných lidí. Spisovatel
představuje se tu jako mladý poutník. jenž vydává se na
cestu světem, při čemž se mu za prů\'odce namanou
Všudybud Všezvěd (vlastní touha po seznání všech věcí I a
Mámení (zvyk nazírati na věci pohodlně podle výkladu jiných
lidí a nikoli vlastními smysly). Svčt zobrazuje se jako
rozsáhlé město. \' němž mimo ústřední náměstí je šestero
hlavnich ulic podle předních stavů lidsk)"ch (rolnického,
řemeslnického a učeného. duchon-lÍho. panského a
vojenského). V pozadí města vypíná se hrad ~těstěny. uprostřed
náměstí zámek králo\'TlY světa Moudrosti. Všecky stavy na
světě poutník prohlíží, také do hradu ~těstěny se dostává

85