Osobní názory Jungmannovy, kolísající mezi voltairovsk~'m osvícenstvím a citovou romantikou, vysvítají z jeho ZIÍ/li.';!OI, vedených od r. 11'45. a z jeho četné korespondence. z níž nejdůležitější jsou dopisy A. Marko\'i a J. Kollárovi. Osobnosti Jungmannovy nelze vY3tihnouti jedinou formulí. Jako vě<lt'cký pracovník. jako literil.rní organisátor, jako vŠl'strann~' spolutvůrce novodobé č<'ské literatury, jako buditel národní stojí Jungmann velmi vysoko. Stísn("né a nejistt, ovzduší reakční doby. spor staré generace Dobrovského s nov~'m pokolením vlasteneck~'ch romantikú vYP("stily v složité duši Jungmannově nedůvěi'ivé opatrnil't\'í a př'íkré stranictví. rysy to, jež se odrážejí od skvěI~'ch vlastností jeho povahy: nadšené obětavosti, neúmornt' pracovitosti, nezištné lásky k národu, k jazyku. k literatuh" rozhodné svobodomyslnosti a horoucího nadšení pro wlikost Slovanstva. Jun g man n o vou š k o I o u naz~'váme osobní přátele Jungmannovy, shodující se s ním v zásadách i \' literárníeh snahách. zvláště ve sklonech klasicistick~'ch: jsou to Antonín Marek a Matěj Milota Zdirad Polák, k nimž se druží Jungmannovi spolupracovníci vědečtí. Jan Svatopluk Presl, Jan E. Purkynč a s nimi souvisící \'ojtěch Sedláček. Stranou stojí Václav Hanka s Václavem Aloisem Svobodou a Josefem Lindou, kteří společně pracují na pod\'ržen}'ch památkách. Přední z b á s nic k é š k o I y. Antonín ~L'l)'('k (17851877). st' narodil v Turnově. na studiích filoEofických \' Praze Sl' stal stoupencl'm snah osvíci'nsk~'Ch, v semináři v Litomi'řicích. kdl' uzavřl'! životní přátl'lství s Jungmantwm. se probudil k nadšl'ní vlastelwckému a slovanskému. Jako kněz pUEcbi! v st'\'erov)'Chodníeh Čechách. jmenovitě \' Libuni na JiČínEku. Zemřl'l na odpočinku na Smíchově. Ant. Marek byl nejduvěrnějším přitelem a pomocníkem Jungmanno\'~m a jt>ho ne rozsáhlá. alt:> v~'Zl1amná činnoEt básnická, publicistická i \'ědecká Iwse stopy púsobení tendencí Jungmanno\'~·ch. S\'OU činnost zahájil jako básník ódou .1/tÍ dast (v Hlasateli 1 S07) : jeho formálně dokonal~·m. ale těžkopádn~'m ódám. elegiím a lH'roidám pNznlčn~'m i l'asoměrn~'m chybí \"lastní posVl'cení básnické. které nahrazuje rétorickou \·'·mluvností. V~'znamné jsou však sV~'m př'es\:ědi'ením oS\'íceilsk~'m, propracovanou ideou slovanskou se sklonem k ruskému \'~'chmlu. sV~'m citov)'m rozhorlením nad politickou mdlobou národa i Slovanstva: možno v nich hledat prÚpra\ll ke 164