bou krajinářskou, byla i u nás řada básníků, malujících
přírodu ja:ko věčnou průvodkyni a dekoraci důvěrných
vztahů lidské duše; především V. Hálek, jehož kniha
»V přírodě« obsahuje veskrze originální a svěží postřehy
krajinářské a jenž se také v některých cestopisech dívá
na kraj a jeho náladu čistě malířsky. Avšak teprve v
některých knihách J. Vrchlického se básnická krajinomalba
osamocuje a básník se snaží zachytiti charakter, ovzduší
i ducha krajiny. V tomto osamocení krajinomalby
postoupili jeho epigoni dále, a zesilujíce stránku popisnou,
omezovali živel myšlenkový, ačkoli zprvu stěží dovedli
vytvářeti krajinářské obrázky bez point, ať vtipkujících, ať
společensky moralisujících. Na tomto stupni stojí
krajinářské obrázky Ant. Klášterského, Aloise Skampy, E.
Čenkova, práce celkem přechodní. Novou metodu přináší proti
nim pojetí t. zv. impresionistické; průpravou jsou lyrické
obrazy oduševnělé přírody J. Nerudy od »Knih veršů« po
»Prosté motivy«. Vychází od základního názoru, že krajina
s celým ovzduším, se svým světelným a barevným
naladěním není než odrazem duše pozorovatelovy a že se mění
podle jeho vnitřních stavů. Umělecký vývoj
spisovatelůimpresionistů spadá však již většinou do období
následujícího.

Malé genrové výjevy ze života nižších společenských
vrstev, po způsobě Coppéeově u nás zdomácnělé, zavdávaly
často podnět. k zdůrazňování sociálních tendencí, častěji
pouze k naivnímu a sentimentálnímu pohrávání s nimi. Do
skupiny lyriků, tíhnoucích k básnictví genrovému, náleží
nevýbojní veršovci: Jan červenka (1861-1908), překladatel
ze španělštiny, suchý krajinář Alois Škampa (1861-1907)
a skromný :pěvec malých radostí Antonín Klose
(1861
1906). ,

Nad ostatní členy této skupiny vynikl Antonín IDášterský
('" 1866 v Mirovicích na Písecku z rodiny jihočeské po meči
i přeslici, ale většinu života ztrávil v Praze, kde zemřel r.
1938). Ve svých knihách probral Ant. Klášterský veškeré
básnické druhy a látky, v nichž si jeho pokolení libovalo;
pozdní Vrchlický a stejnou měrou Sládek byli mu
domácími vzory, k nimž přibylo i působení lyriků anglických a
amerických. Psal coppéeovské obrázky přírodní s
nemužnou titěrností v pozorování; vyčerpal.:v genrových
básničkách Prahu, rodný jihočeský, brdský i chodský venkov
i život končin zhlédnutých na cestách; pokusil se vytvořiti

378