nenamlouvá planých útěch.,· ale přece jeho poselství naplněno
jest důvěrou a jistotou. Pevná křesťan;Jká víra v božskou
Prozřetelnost zároveň s citovou potřebou Cecha-vlastence ukládají
Komenskému, aby věřil a doufal, že po zkouškách jeho národ a
v něm i duchovní dědictví Jednoty dojdou konečného
vysvobození a povýšení - uprostřed zanícené modlitby k Hospodinu
přísnému, ale spravedlivému zjevuje se náhle mysliteli, v němž
dřímal básník, významný obraz ratolesti rostoucí jakožto
podobenství národní budoucnosti.,· tragický kšajj se mění v proroctví.

V době zcela blízké ozývá se ze srdce Cech hlas podobně
bolestné důtklivosti a podobně osudového zabarvení.,' pocházeje
pak od muže, který stál v táboře Komenskému protilehlém, ano,
nepřátelském,jest výmluvným svědectvím, jak upřímní
národovci čeští XVII. věku bez rozdílu náboženství a přesvědčení
musili se strachovati o budoucnost vlasti,procházející právě
nebývalým úpadkem. Z latinsky psané »Obrany jazyka
slovanského, zvláště českého« od šlechetného jesuity Bohuslava
Balbína mluví k nám především učený a nadšený historik,jemuž
studium národní minulosti otevřelo zraky pro politickou
stránku nejenom dějin, ale i přítomnosti a jenž prohlédá pronikavě
i k složení nové společnosti české.,' odtud jeho odvážné poznámky
o poměru dynastie a národa v českém království, o odrodilství
a cizomilství mezi šlechtou a úřady, o zneucťování mateřštiny,
rozmrhávání oteckého dědictví, utiskování lidu ... jsme tu
politické skutečnosti mnohem blíže než u humanistického učence
Komenského, nad nějž Balbín předčí také posilujícím
rozhledem po slovanském světě. Oba mužové, povoláním kněží a
kazatelé,jsou unášeni důvěrami a jistotami transcendentními,jež
jim pomáhají snášeti křivdy a hrůzy časnosti a očekávati jejich

I I